سیاسی

چشم‌انداز سیاسی عراق پس از استعفای «عادل عبدالمهدی» چگونه خواهد بود؟

موضع مرجعیت عالی دینی در برداشتن یکباره حمایت خود از «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق برای همه غافل‌گیر کننده بود، این موضع‌گیری تنها یک گزینه پیش‌روی عبدالمهدی قرار داد که آن هم استعفا بود.

میدل ایست نیوز: موضع مرجعیت عالی دینی در برداشتن یکباره حمایت خود از «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق برای همه غافل‌گیر کننده بود، این موضع‌گیری تنها یک گزینه پیش‌روی عبدالمهدی قرار داد که آن هم استعفا بود.

استعفای عادل عبدالمهدی یکی از مطالبات تظاهرات‌کنندگان از زمان آغاز اعتراضات در ماه اکتبر گذشته به شمار می رود اما این امر در سایه درخواست برخی گروه‌های سیاسی برای تداوم تظاهرات و وجود عوامل خارجی، به احتمال زیاد منجر به آرام شدن وضعیت نخواهد شد بالعکس با استعفای عبدالمهدی از نخست وزیری، طرف‌های داخلی و خارجی فرصتی مناسب برای تشدید تلاش‌های خود پیدا خواهند کرد.

طی روزهای گذشته، تلاش‌هایی برای مهار بحران سهمگین کنونی از رهگذر تقویت دولت و نخست وزیر آن از بیم به وجود آمدن خلأ سیاسی صورت گرفت و اقداماتی نیز برای اجرای اصلاحات به منظور خشنودسازی مردم انجام شد اما نبود جدیت کافی در به حرکت در آوردن چرخ‌های اصلاحات و تفاوت موجود در اهداف گروه‌هایی که دولت را به وجود آورده اند به همراه تمایل طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در تداوم و تشدید این بحران و در نهایت موضع غافلگیر کننده مرجعیت، همه دست به دست هم داد تا امور به نقطه صفر و حتی پیش از آن، یعنی زمان انتخابات پارلمانی سال 2018 میلادی بازگردد.

امروز در سایه هشدارهای مکرر شخصیت‌های مختلف از جمله مرجعیت دینی درخصوص کشیده شدن کشور در مسیر آشوب، ویرانی و جنگ داخلی، سپهر سیاسی عراق بسیار تیره و تار جلوه می کند. از این رو تعیین هر شخصیت سیاسی جدیدی برای برعهده گرفتن منصب نخست وزیری در سایه اراده روشن امریکایی‌ها برای تشدید فشار بر ایران و تعمیم آن در سراسر منطقه، به هیچ عنوان کار آسانی نخواهد بود، اراده‌ای که واشنگتن در شرایط کنونی و به ویژه در سایه قابل نفوذ بودن اعتراضات و به انحراف کشاندن آن به سمت پروژه‌های سیاسی مدنظر خود، برای تحقق آن تلاش می کند.

در مقابل، تهران چه بسا بر این باور است که تهدید کنونی را می توان به فرصت تبدیل کرد، و حتی اگر شرایط به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پیش رود، می توان از آن برای ساماندهی دوباره شرایط استفاده کرد اما با توجه به شاخصه‌های موجود می توان پیش‌بینی کرد که مسیر مذکور خالی از دشواری‌ها و چالش‌ها نخواهد بود و خطرناک‌تر از همه می توان به خشونت خونباری اشاره کرد که تاکنون جان صدها تن از مردم عراق را گرفته است و احتمال تداوم آن در سایه شرایط کنونی وجود دارد.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا