سیاسی

اختلافات بر سر مأموریت ها و مدت زمان فعالیت دولت جدید در عراق

در شرایط کنونی بحث اصلی بر سر مدت زمان فعالیت این دولت جدید و مسئولیت های آن است و نه یافتن نامزدی مورد قبول همگان ازجمله تهران و واشنگتن.

میدل ایست نیوز: به طرزی بی سابقه در عراق، در ساعت های گذشته نیروها و شخصیت های سیاسی عراق با صدور بیانیه هایی از نامزدی برای نخست وزیری انصراف خود را اعلام کرده اند.

همزمان تشکل های سیاسی مذاکرات درونی خود را بر سر نامزد جدید دولت را آغاز کردند. مأموریتی به دشواری جلب رضایت معترضان که به رغم بارش شدید باران میدان های تظاهرات را رها نکرده اند.

همزمان یک مقام نزدیک به «قیس الخزعلی، رئیس عصائب اهل الحق خبر داد که «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، از دو روز پیش در بغداد به سر می برد و دیدارهای جداگانه ای با «نوری المالکی» و «هادی العامری» داشته است. این مقام گفته که مقامات ایران با اهتمام فراوان پیگیر تحولات عراق هستند.

یک مقام بلندپایه در دفتر رئیس جمهور عراق نیز خبر داد که «برهم صالح» مذاکرات خود را با فراکسیون پارلمانی به خصوص ائتلاف فتح و سائرون ادامه می دهد به این امید که مانع «فراکسیون اکثریت» را از میان بردارد و به نامزدی توافقی برسد، یعنی همان سازوکاری که دولت مستعفی براساس آن تشکیل گرفت.

به گفته این مقام، بسیاری از شرط هایی که تشکل های سیاسی مطرح کرده اند تاکنون نمایشی و با هدف جلب توجه تظاهرات کنندگان بوده است، هرچند در حال در شرایط کنونی باید شخصیتی بر سر کار آید که سابقه نخست وزیری نداشته باشد و مطالبات مردم را در رأس اولویت های خود قرار دهد.

او گفت که از روز جمعه نام های بسیاری مطرح شده، ازجمله «علی شکری»، وزیر برنامه ریزی اسبق که به مرجعیت نزدیک است، همچنین «فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق، و «صالح الحسناوی»، وزیر بهداشت اسبق که وجه مشترک همه آنها دور بودن از صحنه علنی سیاسی کشور است.

به گفته این مقام، در شرایط کنونی بحث اصلی بر سر مدت زمان فعالیت این دولت جدید و مسئولیت های آن است و نه یافتن نامزدی مورد قبول همگان ازجمله تهران و واشنگتن. این مقام افزوده که بحث های بسیاری مطرح است درباره اینکه آیا این دولت جدید باید تا پایان عمر قانونی پارلمان به فعالیت ادامه دهد یا باید در کشور انتخابات پیش از موعد برگزار شود. افکار عمومی و معترضان از نظر دوم حمایت می کنند و برداشت عموم از نظر مرجعیت هم همین است.

این مقام تأکید کرد که یافتن نامزدی که رابطه ای یکسان با ایران و امریکا داشته باشد سخت تر از توافق خود تشکل های سیاسی است به خصوص که ایران ازطریق تشکل های سیاسی مهمی در مجلس نفوذ خود را اعمال می کند.

به نظر این مقام، نخست وزیر جدید باید متعهد به گشودن پرونده های فساد و پرونده کشتار معترضان و اجرای انتخابات جدید و تدوین قانون بودجه 2020 باشد.

«اثیل النجیفی»، از سران جبهة الانقاذ العراقیه (جبهه نجات عراق) که از تشکل های مهم اهل سنت است تأکید کرد که اگر نیروهای سیاسی می خواهند واقعا مطالبات مردم را عملی کنند، دولت آینده فقط باید یک مأموریت داشته باشد و آن هم برگزاری انتخابات پیش از موعدی است که نتایج آن مایه بحث و جدل نشود.

به گفته او این بدان معناست که دولت جدید از نظر مردم نباید بیش از حداکثر 6 ماه بر سر کار باشد و اعضای این دولت نباید آینده  سیاسی خاصی برای خود در نظر داشته باشند.

النجیفی افزود که سران تشکل های سیاسی حضور در چنین دولتی را به نفع خود نمی دانند و ترجیح می دهند در انتخابات پیش از موعد وزن سیاسی خود را نشان دهند.

وی اظهار داشت که هرکس مسئولیت چنین دولتی را بپذیرد به سرنوشتی بدتر از آنچه «عادل عبدالمهدی» بدان دچار شد گرفتار می شود، اما برخی گروه های سیاسی که نمی خواهند از صحنه سیاسی کشور کنار روند می کوشند کسی را پیدا کنند که اهل خطر کردن باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا