سرخط خبرهاسیاسی

چرا سودان به دنبال پایان دادن به حضور خود در جنگ یمن است؟

پس از برکناری «عمر حسن البشیر»، رئیس جمهوری سوادن در نتیجه اعتراضات مردمی و روی کار آمدن دولت جدید، خرطوم در تلاش است تا نظامیان خود را از جنگ یمن خارج سازد.

میدل ایست نیوز: پس از گذشت چندین سال از راهبرد شکست خورده ائتلاف عربی در بحران یمن، عربستان سعودی در تلاش است تا به صورت تدریجی و از طریق گشودن کانال‌های دیپلماتیک به عملیات نظامی خود در جنگ یمن پایان دهد.

امارات نیز اخیرا علیرغم بلندپروازی‌های بزرگ خود در یمن، تصمیم گرفته تا نظامیانش را تا میزان زیادی از میدان جنگ یمن خارج کند، در این میان زمزمه‌هایی از تمایل سودان برای پایان دادن به حضور خود در جنگ یمن به گوش می رسد.

در همین رابطه، «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان در 8 دسامبر کنونی در کنفرانسی مطبوعاتی بر کاهش شمار نظامیان سودانی در یمن تاکید و عنوان کرد: «تعداد نیروهای سودانی از 15 هزار نفر به 5 هزار سرباز کاهش یافته است، خرطوم معتقد است که هیچ گونه راهکار نظامی برای بحران یمن وجود ندارد و کشوری که گرفتار قحطی شده است به شدت نیازمند راهکاری سیاسی است.»

دینامیک داخلی سودان
رویکرد دیپلماتیک جدید سودان در قبال بحران یمن تا حد زیادی محصول سیاست داخلی این کشور در دوره پس از «عمر البشیر» است و با توجه اینکه جنگ یمن هیچ گونه مقبولیتی در میان مردم و گروه‌های سیاسی سودانی ندارد، نخست وزیر جدید این کشور که پس از توافق گروه‌های مدنی با نظامیان به قدرت رسیده است، به شدت تحت فشار است تا سودان را از جنگ یمن خارج سازد.

رژیم گذشته سودان به رهبری عمر البشیر حضور این کشور در جنگ یمن را اینگونه توجیه می کرد که سودان به این دلیل که کشوری با اکثریت مسلمان است، تعهدات ویژه‌ای برای کمک به کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از مکه و مدینه در برابر دشمنان یمنی عربستان دارد اما در واقع، هدف واقعی حکومت البشیر به بحران داخلی اقتصادی سودان مربوط می شد که سعی داشت تا حدی با دست و دل‌بازی و کمک‌های اقتصادی عربستان و امارات مرهمی بر زخم ناشی از وضعیت وخیم اقتصادی این کشور بگذارد که این بحران بیش از هر چیز به فساد ساختاری دولت وی ارتباط داشت.

سودان جدید
از نظر بسیاری از سودانی‌ها، خیزش مردمی علیه عمر البشیر با هدف ایجاد سودانی جدید بود که با احترام به قانون، کشور را به صورت دموکراتیک و شفاف و پایبندی به حقوق بشر و مبارزه جدی با فساد اداره کند.

در همین راستا، تحریم‌های چندین ساله ایالات متحده امریکا بر سودان موجب عدم توسعه این کشور شد، کشوری که با وجود داشتن منابع فراوان طبیعی و زمین‌های حاصل‌خیز کشاوزری می توانست شاهد وضعیت اقتصادی و معیشتی بهتری باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان یمنی به الحوثی‌ها به عنوان تهدیدی برای این کشور نگاه نمی کنند و هیچ گونه منافع ملی حیاتی را در جنگ یمن متصور نیستند، تغییرات سیاسی سودان آثار و پیامدهای پررنگی بر سیاست داخلی و خارجی خرطوم برجای نهاد، همچنین به علت ناکامی ائتلاف عربی در دست یافتن به اهداف خود و تبدیل شدن جنگ یمن به بدترین بحران انسانی جهان، کشورهای غربی به علت فشار گروه‌های حقوق بشر، موضع منفی در قبال این جنگ اتخاذ کرده اند، از این رو سودان برای بهبود وجهه خود به ویژه نزد قانون‌گذاران امریکایی، سعی دارد هر چه سریع‌تر نیروهای خود را از یمن خارج سازد.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا