سرخط خبرها

مرجعیت عالی شیعه:دولت جدید باید بتواند ابهت دولت را بازگرداند/ انتخابات بدون دخالت نیروی خارجی برگزار شود

مرجعیت عالی شیعه در خطبه‌های نماز جمعه اجرای انتخابات پیش از موعد براساس قانون انتخابات منصفانه را تنها راه حل مشکلات کشور دانست.

میدل ایست نیوز: مرجعیت عالی شیعه در خطبه‌های نماز جمعه اجرای انتخابات پیش از موعد براساس قانون انتخابات منصفانه را تنها راه حل مشکلات کشور دانست و خواستار تسریع در روند تشکیل دولت انتقالی در عراق شد.

«شیخ عبدالمهدی الکربلایی» در خطبه دوم نماز جمعه کربلا بیانیه دفتر مرجعیت عالی شیعه را قرائت کرد.

متن این بیانیه به این شرح است:

همچنان کشور در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد و همچنان گروه‌های گوناگون شهروندان در تظاهرات و تجمعات مسالمت‌آمیز برای مطالبه اصلاح حضور دارند و این در حالی است که برخی از فعالان این تظاهرات در معرض ترور و ربایش و تهدید قرار دارند و دربرابر، بسیاری از ادارات دولتی و نهادهای آموزشی بدون هیچ ضرورتی مجبور به بستن درهای خود می‌شوند و اموال برخی شهروندان طعمه آتش و تخریب می‌شود و بسیاری از ضعف ابهت دولت و قانون‌شکنی و زیر پا نهاده شدن قوانین و ضوابط اداره حیات عمومی در کشور شکایت دارند.

در خطبه‌های گذشته خاطرنشان کردیم که ملت منبع قدرت است و مشروعیت قدرت برآمده از ملت است و این چیزی است که در قانون اساسی هم بدان تصریح شده است. بر این اساس، کوتاه‌ترین و سالم‌ترین راه  برای خروج از بحران کنونی و جلوگیری از کشیدن شدن اوضاع به وضعیت نامعلوم یا آشوب یا خدای ناکرده جنگ داخلی بازگشت به ملت ازطریق انتخابات پیش از موعد بعد از تشریع قانونی منصفانه برای آن و تشکیل کمیساریای مستقل برای اجرای انتخابات و تعیین سازوکاری دقیق برای نظارت بر همه مراحل اجرای آن است که باعث بازگشت اعتماد به روند انتخابات شود. اما ملاحظه می‌شود که تصویب قانون انتخابات تا امروز با کارشکنی مواجه شده و اختلافات درباره مواد اصلی آن پاربرجاست. بار دیگر بر ضرورت تسریع در تصویب این قانون تأکید می‌کنیم و خاطرنشان می‌کنیم که این قانون باید متناسب با آمال رأی‌دهندگان باشد و آنان را به منتخبانشان نزدیک کند و حرمت رأی آنان را پاس دارد و اجازه دور زدن اراده ملت را ندهد. قانونی که این ویژگی ها را نداشته باشد باعث گذر از بحران کنونی نخواهد شد.

وقتی این قانون به صورت مطلوب تصویب شود، نوبت نخبگان فکری و نیروهای کارآمد ملی علاقه‌مند به مشارکت در روند سیاسی کشور است که صفوف خود را تنظیم و برنامه خود را برای شکوفایی کشور و حل مشکلات در چارچوب برنامه‌های حساب‌شده علمی تهیه کنند و آماده عرضه آن برای مردم در ایام انتخابات باشند و باید فرهنگ رقابت در این انتخابات جای بیفتد به نحوی که مبنای رأی دادن نه وابستگی‌های مناطقی یا عشایری یا مذهبی نامزدها بلکه توانمندی و شایستگی آنان و امکاناتشان در اجرای برنامه‌های قابل اجرا برای رساندن کشور به آینده‌ای بهتر باشد. با این امید که مجلس آینده و دولت برآمده از آن به نقش مورد انتظار از آنان در اجرای اصلاحات ضروری برای رهایی از عواقب فساد و سهمیه‌بندی و نبود عدالت اجتماعی در مدت گذشته عمل کنند.

در پایان امیدواریم که تشکیل دولت جدید چندان طولانی نشود. دولتی که نباید بحث‌برانگیز باشد و متناسب با شرایط کنونی کشور عمل کند و بتواند ابهت دولت را بازگرداند و اوضاع را عادی کند و انتخابات آینده را در فضایی امن به دور از تأثیرات جنبی پول و سلاح غیر قانونی و دخالت خارجی اجرا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا