سیاسی

آخرین اخبار از کش مکش ها بر سر انتخاب نخست وزیر عراق

در حالی که فرصت رئیس جمهوری برای انتخاب نخست وزیری به جای عادل عبدالمهدی امشب به پایان رسید، کش مکش ها همچنان بر سر انتخاب جانشین او ادامه دارد و پیش بینی می شود ظرف ساعت های آینده این تنش ها تشدید شوند.

میدل ایست نیوز: امشب عراق یک شب پرکش مکشی را پشت سر گذاشت. دعوا بر سر فراکسیون اکثریت میان جریان های سیاسی به اندازه ای شدید شد که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق تلویحا از استعفا صحبت کرد.

بعد از نامه های رد و بدل شده میان رئیس جمهوری و دادگاه فدرال قانون اساسی عراق اکنون فراکسیون ها تفسیرهای گوناگونی را از فراکسیون اکثریت ارائه می دهند. رئیس جمهوری ائتلاف شکل گرفته اولیه که به موجب آن عادل عبدالمهدی به سمت نخست وزیری انتخاب شد را مسئول معرفی نامزد نخست وزیری می داند، ائتلاف بنا به رهبری هادی عامری خود را مستحق معرفی نخست وزیر می داند، ائتلاف سائرون معرفی نخست وزیر را حق خود می داند، معاون اول رئیس پارلمان نیز که با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری گفته است که 174 نماینده شرایط معرفی نخست وزیر را اعلام کرده اند نیز ادعای معرفی نخست وزیر دارد.

همه این کش مکش ها حول این موضوع می چرخد که قصی السهیل، نامزد ائتلاف بنا آیا نخست وزیر شود یا خیر و اگر نشود چه کسی باید به جای او معرفی شود. نوری مالکی و هادی عامری بر انتخاب وی اصرار دارند در حالی که رئیس جمهوری بنا به ایرادات قانونی از معرفی او به عنوان نخست وزیر امتناع می کند.

از سوی دیگر ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف حکمت ملی عراق به رهبری سید عمار حکیم و ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی نیز با معرفی قصی سهیل قویا مخالفت می کنند.

ائتلاف بناء به قدری بر انتخاب سهیل اصرار کرد که حتی شایع شد که وی به کاخ السلام، مقر رئیس جمهوری رفته تا نامه انتتصاب خود را دریافت کند. خبری که بعد از انتشار فورا تکذیب شد.

در حالی که فرصت رئیس جمهوری برای انتخاب نخست وزیری به جای عادل عبدالمهدی امشب به پایان رسید، کش مکش ها همچنان بر سر انتخاب جانشین او ادامه دارد و پیش بینی می شود ظرف ساعت های آینده این تنش ها تشدید شوند.

این در حالی است که میدان های شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد و نجف اشرف صحنه تظاهرات معترضین علیه نخست وزیری قصی سهیل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا