سیاسی

شوک سیاسی «برهم صالح» برای معرفی نامزدی مستقل/ ادامه تظاهرات در شهرهای گوناگون عراق

نمایندگان امضاکننده بیانیه 170 نفره از رئیس جمهور اعلام حمایت و تأکید کردند که حرف نهایی در تعیین نخست وزیر آینده را مردم و نیروهای ملی خواهند زد.

میدل ایست نیوز: نامه رئیس جمهور عراق درباره آمادگی برای استعفا نیروهای سیاسی این کشور را سراسیمه کرده تا فکری برای حل بحران معرفی نخست وزیر کنند.

جدا از گروه های تشکیل دهنده ائتلاف بناء، که انتقادات شدیدی را علیه رئیس جمهور مطرح کردند و او را به پیشبرد پروژه ای امریکایی متهم کردند و خواستار اقدام مجلس علیه وی شدند، بسیاری از گروه های سیاسی نیز از رئیس جمهور حمایت کردند.

به گفته ناظران در شرایط جدید معرفی نامزدی که حائز شرایط تعیین شده از جانب تظاهرات کنندگان باشد عملی شده و به احتمال قوی برهم صالح در بازگشت به بغداد با استفاده از حمایت گسترده مردمی فردی مستقل را نامزد نخست وزیری خواهد کرد.

معترضان تأکید دارند که نخست وزیر جدید که قرار است مسئولیت دولتی انتقالی را برعهده بگیرد که مأموریت اصلی آن اجرای انتخابات پیش از موعد است، باید فردی غیر جناحی باشد. تظاهرات مردم علیه «اسعد العیدانی»، سومین نامزد ائتلاف بناء نیز ادامه دارد، هرچند او پس از نامه رئیس جمهور تأکید کرد که همچنان نامزد نخست وزیری است.

جمعه شب تظاهرات کنندگان در میدان التحریر با برافراشتن پوستری از تصویر «برهم صالح» بر ساختمان «رستوران ترکی» که مشرف بر میدان التحریر است و از آن به عنوان قلب تظاهرات یاد می شود، زیر آن نوشتند: «از تو متشکریم که کنار مطالبات توده های مردم ایستادی و نامزدهای احزاب مردود را نپذیرفتی. از دایره احزاب فاسد بیرون بیا».

نمایندگان امضاکننده بیانیه 170 نفره ای که در آن تأکید شد که به فرد غیر مستقل رأی اعتماد نخواهند داد، از رئیس جمهور اعلام حمایت کردند و تأکید کردند که حرف نهایی در تعیین نخست وزیر آینده را مردم و نیروهای ملی خواهند زد.

«کاظم الشمری»، یکی از امضاکنندگان این بیانیه، تأکید کرد که این تجمع از نمایندگان فراکسیون های سیاسی تشکیل شده که هیچ کدام تشکل های اصلی شان را نمایندگی نمی کنند و در پی پیگیری مطالبات معترضان هستند.

او افزود که این تجمع پارلمانی با 170 کرسی اکثریت پارلمان را به دست دارد و آماده پذیرش نیروهای بیشتر است.

وی تأکید کرد که این نمایندگان 5 نفر را برای نخست وزیری نامزد کرده اند که در میدان های تظاهرات نیز نامشان مطرح شده است و عبارت اند از «رحیم العکیلی»، «سنان الشبیبی»، «محمد علاوی»، «عبدالغنی الاسدی»، و «عبدالوهاب الساعدی».

به نظر می آید که این گروه 170 نفره می کوشند با استفاده از حمایت مردمی در میدان های تظاهرات تشکلی فرافرقه ای و فراحزبی بسازند و با پیشبرد اجرای مطالبات مردم از اجرای برنامه های برخی گروه های سیاسی که همچنان دنبال منافع خود هستند جلوگیری کنند.

«اسامه النجیفی»، رئیس جبهه رهایی و توسعه، از نمایندگان مجلس خواست که به این تجمع 170 نفره بپیوندند و با ایجاد تشکلی قدرتمند در مجلس از «موضع ملی رئیس جمهور» حمایت کنند.

«ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف الوطنیه، نیز در مصاحبه با شبکه «الشرقیه» تأکید کرد که تنها راه حل بحران ایجاد هیئتی متشکل از نمایندگان تظاهرات کنندگان و نمایندگان اصناف و نخبگان سیاسی کشور برای توافق بر سر نخست وزیر و نقشه راه دولت موقت است.

«غائب العمیری»، عضو ائتلاف سائرون، (وابسته به «سید مقتدی صدر») نیز تأکید کرد که بسیاری از اعضای فراکسیون سائرون در این تجمع حضور دارند و ضمن قدردانی از مواضع رئیس جمهور عراق افزود که ائتلاف سائرون از هر نامزدی که رئیس جمهور مطرح کند و حائز شرط های تظاهرات کنندگان باشد حمایت می کند.

به گفته ناظران «برهم صالح» بعد از این شوکی که در فضای سیاسی کشور ایجاد کرده به احتمال قوی به زودی به بغداد برخواهد گشت و برای معرفی نامزد مستقل تلاش خواهد کرد.

«فاضل البدرانی»، استاد علوم ارتباطات در دانشگاه بغداد، تأکید کرد که با توجه به حمایت گسترده مردمی و پارلمانی و سیاسی از برهم صالح، او اکنون می توان شخصیتی مستقل را خارج از اراده خارجی معرفی کند.

به گفته البدرانی، تشکل های سیاسی از استعفای رئیس جمهور بسیار هراس دارند، چون نتیجه آن انتقال مسئولیت وی به رئیس مجلس است و کسی از چنین چیزی استقبال نمی کند.

از تغییرات جالب توجهی که در صحنه سیاسی عراق بعد از تظاهرات رخ داده کاهش تأثیر رهبران سیاسی بر نمایندگان تشکل هایشان در مجلس است.

در نتیجه این وضعیت تشکل های سیاسی تازه ای از نوع تجمع 170 نفره ایجاد شده که سیاست های فراکسیون های انتخاباتی را پیش نمی برد.

در میدان های تظاهرات، برای اولین بار تظاهرات کنندگان در میدان التحریر بغداد عصر جمعه به سمت خیابان ابونواس راه افتادند و اطراف برخی احزاب ائتلاف بناء تجمع کردند و شعارهایی علیه دخالت خارجی سردادند. «نه به نامزدهای احزاب فاسد» از اصلی ترین شعارهای معترضان بود.

در بسیاری از استان های جنوبی ازجمله استان بصره، استان دیوانیه، استان ذی قار، استان واسط، استان مثنی، و استان میسان شاهد تظاهرات بود.

در کربلا نیز مردم در میدان التربیه در مرکز شهر حاضر شدند. «علی العتیبی» از فعالان این تظاهرات تأکید کرد که هدف از این تجمع رساندن این پیغام به احزاب است که ملت از آنها قدرتمندتر است.

در نجف اشرف نیز پلیس مسیرهای منتهی به بارگاه امام علی(ع) را بست و تجمع کنندگان در میان الصدرین حاضر شدند.

در شهر زبیر در استان بصره یکی از تظاهرات کنندگان با شلیک افراد ناشناس جان باخت.

منبع
ایندیپندنت العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا