اقتصادیسرخط خبرها

اسرائیل در آستانۀ امضای توافق با یونان و قبرس، پمپاژ گاز در مدیترانه را آغاز کرد

اسرائیل روز گذشته و تنها چند روز قبل از امضای توافقی مهم با یونان و قبرس در موضوع ساخت خطوط لولۀ انتقال گاز طبیعی، پمپاژ اولیۀ گاز از یکی از میدان‌های دریای مدیترانه به دکل ساحلی خود را آغاز کرد.

میدل ایست نیوز: اسرائیل روز گذشته و تنها چند روز قبل از امضای توافقی مهم با یونان و قبرس در موضوع ساخت خطوط لولۀ انتقال گاز طبیعی، پمپاژ اولیۀ گاز از یکی از میدان‌های دریای مدیترانه به دکل ساحلی خود را آغاز کرد.

این کار که اصطلاحا عملیات شست‌وشو «Flushing» نام دارد پس از تاخیرهای مکرر به دلیل چالش‌های قانونی و مخالفت‌های گسترده در داخل این کشور امکان پذیر شد.

تمرکز اسرائیل بر موضوع بهره برداری از منابع گازیِ پرسود و تازه کشف شدۀ خود، طی یک دهۀ گذشته با انتقادات بسیاری از مدافعان محیط زیست در داخل اسرائیل روبرو بوده است. به گفتۀ آنها تمرکز بیش از حد تل‌آویو بر بهره برداری از سوخت‌های فسیلی، آنها را از سرمایه‌گذاری روی منابع تجدیدپذیر دور کرده است.

به تازگی نیز کنشگران محیط زیست اسرائیل از شرکت انرژی اسرائیلی «Delek Drilling» و شریک آمریکایی آن یعنی شرکت «Noble Energy» خواستند تا محل یکی از تاسیسات ساحلی تصفیۀ گاز را تغییر دهند و تا جای امکان از ساحل دور کنند تا از «پیامدهای فاجعه آمیز» فعالیت آن از جمله نشت آبهای سمی و آلودگی هوا در مناطق مسکونی جلوگیری شود.

تمرکز اسرائیل بر استخراج بیشتر منابع گازی مدیترانه، علاوه بر سودهای اقتصادی برای تل‌آویو باعث شده است که رابطۀ این کشور با دولت‌های عربی و دیگر کشورهای مدیترانه نیز تا حدودی بهبود یابد.

رهبران قبرس، یونان و اسرائیل در نظر دارند روز پنج‌شنبه توافقنامه‌ای را برای ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی در شرق مدیترانه امضا کنند.

انتظار می‌رود خطوط لوله جدید که «EastMed pipeline» نام گرفته است، حدود ۱۰ درصد از نیازهای گاز طبیعی اتحادیه اروپا را برآورده کند و از وابستگی کشورهای این منطقه به روسیه بکاهد.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا