سرخط خبرهاسیاسی

غیبت معنادار کردها در مشايعت پيكر سردار قاسم سليماني

مسعود و نیچروان بارزانی دو تن از غایبان بزرگ ترین تشییع جنازه کشور عراق بودند.

میدل ایست نیوز: صبحگاه جمعه سوم ژانویه 2020 (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸) سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در حمله آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سردار سلیمانی، «ابومهدی المهندس» نائب رئیس الحشد الشعبی و شمار دیگری از رزمندگان عراقی و ایرانی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت.

یک روز بعد از این ماجرا و در روز شنبه (4 ژانویه 2020) عراق شاهد پدیده ای بی سابقه در دوران اخیر بود. تشییع پیکر شهدای این حمله تروریستی در 4 شهر عراق (بغداد، کاظمین، کربلا و نجف) با حضور ده ها هزار نفر از مردم، مقامات عالی رتبه عراقی، علمای اعلام و فرزندان و نمایندگان مراجع عظام انجام شد.مراسمی که در نوع خود در این کشور کم سابقه و یا بی سابقه بوده است.

در این میان اما نکته ای قابل توجه و بررسی است. مسعود و نیچروان بارزانی، سران اقلیم کردستان عراق نه تنها در آیین تشییع قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و شهدای همراه آنها شرکت نکردند بلکه حتی پیام تسلیتی نیز صادر نکردند و برهم صالح (رئیس جمهوری عراق) نیز تنها به یک بیانیه مختصر تسلیت کفایت کرد.

عدم حضور این سه فرد و چهره های شاخص از سنی ها و کردها (چه پارلمان و چه دولت) پس از لطف های آشکار و بسیار شهید قاسم سلیمانی نسبت به کردها و سنی ها در چند سال اخیر نوعی نمک نشناسی و ناجوانمردی آنان را به رخ می کشد.

خانواده بارزانی پس از فرار در دوران صدام حسین در کرج (اطراف تهران) ساکن شدند و در ایران فعالیت های خود را ادامه دادند. در جنگ میان اتحادیه میهنی و دموکرات ها (مسعود بارزانی)، جمهوری اسلامی ایران با رایزنی و پادرمیانی های  فراوان تنش میان این دو گروه  را حل و فصل کرد. همچنین قبل از سقوط صدام و از سال 1991 تا زمان سقوط صدام در سال 2003 اینها منطقه ای خود مختار بودند، حق پرواز نداشتند و به عنوان مثال تمام پروازهای خارجی خود را از کرمانشاه انجام می دادند. خرید و فروش مایحتاج و آذوقه آنان نیز از طریق ایران بود زیرا صدام هیچ چیزی به آنان نمی فروخت.

بعد از 2003 و به همت سردار قاسم سلیمانی، بارزانی ها چه در بغداد و چه در کردستان عراق به توفیقات بسیاری دست یافتند و جمهوری اسلامی نقش پررنگی در بازسازی کردستان عراق ایفا کرد.

پس از شکل گیری داعش و جواب رد آمریکایی ها به درخواست کمک کردهای عراق، شهید قاسم سلیمانی خود به شخصه به خط مقدم جبهه اربیل رفت و تلاش های بسیاری کرد تا اربیل سقوط نکند تا جایی که خود مسعود بارزانی اعتراف می کند که اگر حاج قاسم سلیمانی نبود قطعا اربیل در مقابل داعش به زانو در می آمد.

غیبت کردها در آیین باشکوه تشییع پیکر گروهی از قهرمانان نبرد با داعش قدرنشناسی کردها است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا