سیاسی

انتقاد کشورهای جهان به تهدید ترامپ برسر تحریم عراق

بسیاری از کشور های بزرگ جهان بر التزام خود به حاکمیت عراق تأکید و با اظهارات رئیس جمهور امریکا درباره تحریم عراق ابراز مخالفت کردند.

میدل ایست نیوز: بسیاری از کشور های بزرگ جهان بر التزام خود به حاکمیت عراق تأکید و با اظهارات رئیس جمهور امریکا درباره تحریم عراق ابراز مخالفت کردند.

آمریکا با تهدید عراق را اعلام کرد که در صورت اخراج نیروهای خود از عراق این کشور را تحریم خواهد کرد. دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که امریکا «یک پایگاه هوایی در عراق دارد که هزینه‌هایش بسیار بالاست، و مدت‌ها قبل از آمدن من میلیاردها دلار خرج ساختن آن شده است، تا وقتی پولش را ندهند نمی‌رویم».

ترامپ تأکید کرد که اگر عراق خواستار خروج نیروهای امریکایی است و این کار بر اساس مناسبات دوستانه انجام نشود «چنان تحریمشان می‌کنیم که قبلا شبیهش را ندیده باشند، تحریم‌های ایران دربرابر آن هیچ است».

سران فرانسه انگلیس و آلمان در بیانه ای مشترک بر التزام و پایبندی به حاکمیت عراق و ادامه مبارزه با داعش تاکید کردند.

در این بیانه آمده است که در این شرایط باید ائتلاف بین المللی در عراق باقی بماند و از مقامات عراق خواسته شده تا از این نیروها پشتیبانی شود

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت که تهدید عراق به تحریم غیر سازنده است و این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفته بود که در صورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تحریم هایی را بر عراق اعمال میکند که مانند آن را ندیده اند.

از طرف دیگر «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور بر اهمیت مبارزه با داعش در عراق و سوریه در چارچوب ائتلاف بین المللی با احترام کامل به حاکمیت عراق تاکید کرد.

«رجب طیب اردوغان» نیز دیروز در مصاحبه ای از نگرانی خود نسبت به درگیری بین ایران و آمریکا در عراق خبر داد و گفت این درگیری باعث ضرر به صلح و ثبات منطقه می شود.

وزارت خارجه چین با ابراز نگرانی از وضع موجود در منطقه و درگیری بین ایران و آمریکا از واشنگتن خواست تا از این موقعیت سو استفاده نکند و از دو طرف خواست تا خویشتنداری کنند.

پکن همچنین تضمین صلح و ثبات منطقه خلیج را امری حیاتی برای کل جهان خواند.

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن نیز طرف های درگیری را به خویشتن داری دعوت کرد.

مکزیک از حوادث اخیر در عراق و ایران ابراز نگرانی کرد و از طرف های درگیری خویشتن داری و دوری از افزایش تنش منطقه ای را خواستار شد.

وزارت خارجه آفریقای جنوبی حمایت خود از حاکمیت عراق را اعلام کرد و از همه آرامش و حل مشکل از راه گفت و گو را درخواست کرد.

این در حالی است که حزب کنگره ملی حاکم حمله آمریکا به سلیمانی و المهندس را تروریسم جهانی خواند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا