سرخط خبرهاسیاسی

چند دستگی نمایندگان مجلس درباره مصوبه خروج نیروهای خارجی از عراق

مصوبه مجلس عراق درباره خروج نیروهای خارجی از عراق در جلسه ای بدون حضور نمایندگان کرد و اهل سنت تصویب شد.

میدل ایست نیوز: چنین می نماید که گروه های سیاسی عراق درباره مصوبه مجلس این کشور برای خروج نیروهای خارجی از عراق به اختلاف افتاده اند، به خصوص که امریکا نیز سخن از تحریم عراق مطرح کرده است.

تصمیم پارلمان عراق خشم «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا را برانگیخت تا جایی که وی دوشنبه عراق را به تحریمی سخت تر از تحریم های ایران تهدید کرد .

رئیس‌جمهور ایالات متحده، در گفت‌وگو با خبرنگاران به مصوبه مجلس عراق درباره تخلیه عراق از نیروهای خارجی واکنش نشان داد.

به گزارش «رویترز»، ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که امریکا «یک پایگاه هوایی در عراق دارد که هزینه‌هایش بسیار بالاست، و مدت‌ها قبل از آمدن من میلیاردها دلار خرج ساختن آن شده است، تا وقتی پولش را ندهند نمی‌رویم».

ترامپ تأکید کرد که اگر عراق خواستار خروج نیروهای امریکایی است و این کار براساس مناسبات دوستانه انجام نشود «چنان تحریمشان می‌کنیم که قبلا شبیهش را ندیده باشند، تحریم‌های ایران دربرابر آن هیچ است».

یک نماینده سنی پارلمان عراق تصمیم نمایندگان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را عجولانه خواند و در مصاحبه با «العربی الجدید» تاکید کرد که با توجه به احتمال تحریم عراق از جانب آمریکا تبعات سیاسی امنیتی اقتصادی این تصمیم گریبانگیر عراق خواهد شد.

وی با اشاره به هزینه های ملیاردی آمریکا و حمایت نظامی آن در عراق گفت که آمریکا بعد از سال 2003 با حضور در عراق حلقه وصلی بین عراق و غرب است.

لازم به ذکر است که نمایندگان کرد و سنی پارلمان عراق به جز «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و 3 نماینده دیگر در جلسه تصمیم برای اخراج نیروهای آمریکایی شرکت نکردند و این به اندازه کافی نشان دهنده نارضایتی این نمایندگان نسبت به نتایج این تصمیم است.

«عدنان الزرفی»، نماینده ائتلاف نصر (به ریاست حیدر العبادی) در پارلمان با انتقاد از این تصمیم در پارلمان گفت: نه تنها در از دست دادن هم پیمانی مهم ضرر کردیم بلکه با دشمنی که همه از آن می ترسند مواجه هستیم.

«حسن العلو» دیگر نماینده پارلمان گفت:اخراج نیروهای آمریکا با توجه به خطر استمرار داعش در منطقه غیر منطقی است. وی حضور امریکایی ها در عراق را بر اساس توافق نامه امنیتی بین عراق و آمریکا خواند.

«فائق الشیخ علی» نماینده پارلمان عراق نیز با اشاره بر تبعات اصرار بر خروج نیروهای آمریکایی از جمله پایان کار نیروهای شبه نظامی عراق در توئیتی گفت: «ای شبه نظامیان سرخود ما به اندازه کافی شما را نصیحت کردیم اما شما پند نگرفتید .آمریکا تصمیم بر سقوط شما گرفته است به کار شما پایان خواهد داد و فرماندهان شما را یکی یکی از بین می برد».

او افزود: «استدلال من برای مخالفت با این تصمیم این است:آمادگی نظامی آمریکا برای حمله به شما را ببینید و حمله بعدی نیز به بغداد خواهد بود».

از طرفی دیگر «قصی الشبکی» نماینده ائتلاف البناء، نزدیک به ایران، گفت که عدم اجرای تصمیم بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نتائج وخیمی خواهد داشت و اخراج این نیروها را برای حفظ حاکمیت عراق لازم دانست.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق گفت که مقامات عراق در حال نوشتن تفاهمنامه ای با مضمون گام های قانونی برای اخراج نیروهای آمریکایی برای اجرای تصمیم پارلمان هستند و با اشاره به تماس تلفنی ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد با توجه به اینکه حفاظت و تامین امنیت این نیروها کار دشواری است درست و مناسب ترین تصمیم خروج این نیروها از عراق است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا