سیاسی

سلطان قابوس پادشاه عمان درگذشت

سلطان قابوس که از چند هفته پیش برای درمان به بلژیک رفته بود، پس از وخامت حالش به خواست خود به عمان برگشت.

میدل ایست نیوز: سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان در گذشت.

سلطان قابوس که از چند هفته پیش برای درمان به بلژیک رفته بود، پس از وخامت حالش به خواست خود به عمان برگشت.

قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی در ۱۸ نوامبر ۱۹۴۰ در شهر صلاله زاده شد وی بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی داشت.

سلطان قابوس سپس در ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان رفت و در مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید و در اواخر ۱۹۶۴ میلادی به عمان بازگشت.

او در ۱۹۷۰ پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را در کودتایی آرام و بدون خون‌ریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد؛ به جای پدرش بر مسند حکومت نشست.

سلطان قابوس علاقه بسیاری به مطالعات در حوزه دین، زبان، ادبیات، تاریخ، محیط زیست، و نجوم داشت و از پروژه‌های علمی و فرهنگی در این عرصه ها در سطح بین‌المللی حمایت می‌کرد.

او جایزه‌ای برای حمایت از میحط زیست به نام خود ایجاد کرده بود که هر دو سال ازطرف سازمان یونسکو به فعالان این عرصه اهدا می‌شد.

قابوس کشور عمان را که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود، به سوی پیشرفت اقتصادی هدایت کرد. او با استفاده از منابع ارزی ناشی از درآمدهای نفتی و جهانگردی، زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد و مسکن و مدرسه و بندرگاه ساخت.

خود نیز با استفاده از این منابع ثروت شخصی عظیمی اندوخت به‌گونه‌ای که بنا بر گزارشهای نشریات غربی، یکی از ده پادشاه ثروتمند جهان به‌شمار می‌رفت. او در عین حال یکی از محبوب‌ترین حاکمان جهان عرب در میان ملت‌هایشان بود.

سلطان قابوس در عرصه اجتماعی و سیاسی نوعی ثبات توأم با اصلاحات محافظه‌کارانه را دنبال کرد و به رغم قدرت مطلقه‌اش با خواست‌های محدودی که اینجا و آنجا در جامعه محافظه‌کار عمان شکل گرفته همراهی و همگامی نشان داد تا «ثبات» کشور و تاج و تخت دستخوش بحران نشود.

همین رفتار در جریان بهار عربی که تنش‌های محدودی در درون عمان نیز در پی داشت، سبب شد که این کشور در مجموع با عوارض و پیامدهای محدود، بحران را از سر بگذراند.

در عرصه سیاست خارجی نیز همواره او را به داشتن استراتژی صلح طلبانه و روابط دوستانه با همه کشورها ستوده اند. این روابط دوستانه با همه کشورها باعث شده بود که عمان به یک واسطه مهم برای کاهش در نزاع های منطقه ای تبدیل شود.

به خصوص عمان در آغاز مذاکرات هسته ایران با کشورهای 5+1 که به سند برجام انجامید نقش اصلی را داشت.

عمان همچنین روابط غیر رسمی دوستانه ای با اسرائیل داشت چندان که در نوامبر 2018 «بنیامین نتانیاهو» طی اقدامی بی سابقه در اولین سفر خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج به مسقط رفت و با سلطان قابوس دیدار کرد.

سلطان قابوس از سال 2014 به بیماری سرطان دچار شد.

او یک بار ازدواج کرده که پس از سه سال به جدایی انجامیده و فرزندی ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا