سیاسی

دیدار «هادی العامری» با «سید مقتدی صدر»/ صدر با تمدید نخست وزیر «عادل عبدالمهدی» موافقت نکرد

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، روز یکشنبه در قم با «سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق، دیدار کرده است.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع خبر دادند که «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، روز یکشنبه در قم با «سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق، دیدار کرده است.

به گفته این منابع موضوع این دیدار ازسرگیری تحرکات سیاسی برای معرفی رئیس دولتی است که قرار است حداکثر تا یک سال آینده انتخابات پیش از موعد در کشور اجرا کند.

این مذاکرات در حالی از سر گرفته شده که در غیاب سردار «قاسم سلیمانی» یک مرکز ثقل مهم در مذاکرات از دست رفته و امور کشور در استعفای نخست وزیر به حالت معلق درآمده و مهلت قانونی معرفی نخست وزیر جدید در 19 دسامبر گذشته پایان یافته است.

این دیدار در حالی انجام شده که سکونتگاه صدر در قم شاهد دیدارهای دیگر وی با سران شبه نظامیان عراقی نیز بوده است.

یک منبع نزدیک به صدر تأکید کرد که قرار است امروز (سه شنبه 14 ژانویه) یا فردا نیز العامری برای نهایی کردن موضوع نخست وزیر دوباره با صدر دیدار کند.

این منبع نزدیک به صدر در تماسی تلفنی با «العربی الجدید» از قم گفت که در این دیدار که در 9 ماه گذشته سابقه نداشته، توافقاتی بر برخی مسائل اصلی حاصل شده اما العامری نتوانسته صدر را به معرفی دوباره عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری در دولت موقت به مدت یک سال متقاعد کند.

این منبع افزوده که استدلال العامری آن است که توافق نیروهای سیاسی بسیار دشوار شده و لازم است کسی در عراق در حکومت باشد که در جریان مسائل اخیر این کشور و درگیری های ایران و امریکا باشد.

به گفته منبع صدر با این استدلال مخالف است و هنوز در این باره توافقی صورت نگرفته اما بعید نیست که تا پایان هفته نامزد نهایی معرفی شود.

او گفت که نام های مطرح برای نخست وزیری علی شکری، عبدالغنی الاسدی، و مصطفی الکاظمی هستند.

همزمان «احمد الکنانی»، نماینده مجلس از ائتلاف فتح، تأکید کرد که نشست صدر با العامری به حل بحران سیاسی در کشور خواهد انجامید و این موضوع بیش از دو ـ سه روز دیگر طول نخواهد کشید.

او گفت که در نشست آنها برسر کلیات حل بحران تشکیل دولت توافقاتی انجام شده و «بیش از این حرفی نمی شود، اما نام فردی که خبرها از توافق بر سر وی سخن می گویند درست نیست».

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا