خبر اولسیاسی

ارتش آمریكا عملیات مشترک با عراق را از سر گرفت

حتی اگر نیروهای آمریکایی و بیشتر نیروهای ائتلافی عراق را ترک کنند، باز هم نیروهای عراقی می توانند به تنهایی به جنگ با افراط گرایان ادامه دهند.

نویسندگان: آلیسا جی. روبین و اریک اشمیت

میدل ایست نیوز: مقامات نظامی ایالات متحده اعلام کردند که عملیات مشترک خود با عراق را از روز چهارشنبه از سر گرفته و به وقفه 10 روزه ای که با حملات هوایی آمریکا و ترور فرمانده نظامی ایرانی در بغداد آغاز شد، پایان داده اند.

تصمیم به شروع مجدد عملیات نظامی در عراق کمتر از دو هفته پس از رای مجلس این کشور به اخراج کلیه نیروهای آمریکایی گرفته شده است. دولت عراق حملات هوایی ایالات متحده از جمله حمله 3 ژانویه که به کشته شدن فرمانده نظامی ایرانی، جانشین فرمانده نیروهای شبه نظامی عراق و 8 نفر دیگر منجر شد را نقض حاکمیت ارضی خود دانسته است.

دو مقام نظامی ایالات متحده که به دلیل نداشتن اجازه صحبت کردن درباره ماموریت های این کشور با خبرنگاران خواستند نامشان فاش نشود، از سرگیری عملیات مشترک را تایید کرده اند. آنها گفتند كه ارتش آمریکا می خواهد عملیات علیه داعش را هرچه سریعتر از سر بگیرد تا هرگونه فرصت احتمالی برای احیای این گروه یا تبلیغات ادعای پیروزی به دلیل وقفه در عملیات ایالات متحده را از بین ببرد.

تا روز چهارشنبه هیچ اطلاعاتی درباره اینکه کسی در دولت عراق از سرگیری مجدد ماموریت های مشترک را تایید کرده است یا نه، در دسترس نبود و مقامات عراقی هیچ اظهارنظری در این باره نمی کردند. لازم به ذکر است که این آمریکایی ها بودند که عملیات مشترک را متوقف کردند و نه عراقی ها. اگرچه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر موقت عراق، پیشتر گفته بود دولتش مطابق دستور مجلس به اخراج نیروهای آمریکایی عمل می کند، اما روز چهارشنبه به نظر می رسید که او مواضع نرم تر اتخاذ کرده است. او در سخنرانی برای وزرای کابینه خود گفت که شاید تصمیم مجلس در این زمینه تعیین کننده نباشد: «اگر ما به این تصمیم برسیم رسیدیم که نیروها را از عراق اخراج کنیم، این باید تصمیم دولت عراق باشد.» او همچنین به این مساله اشاره کرد که اگر دولتش تصمیم به اخراج آمریکایی ها بگیرد، «سیر زمانی مناسبی» را برای این کار در نظر خواهد گرفت که اساسا به این معنی بود که عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در فوریت نخواهد بود. او همچنین به وزرای خود یادآوری کرد: «داعش شروع به سازماندهی مجدد و برنامه ریزی برای حمله کرده است.»

طبق بیانیه منتشر شده توسط دفتر نخست وزیری عراق، عبدالمهدی در روزهای اول هفته گذشته از مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، خواسته بود تا هیئتی از نمایندگان را برای کار روی جزئیات خارج کردن نیروهای آمریکایی به عراق بفرستد. پومپئو از قبول این درخواست امتناع كرد و گفت كه ماموریت نیروهای آمریكایی در عراق آموزش نیروهای عراقی برای نبرد با داعش است و ایالات متحده قصد دارد همچنان به این ماموریت ادامه دهد. وزارت امور خارجه ایالات متحده الام کرد که تنها برای گفت و گو درباره «وضعیت مناسب نیروها در خاورمیانه» آماده است.

به رغم قدم برداشتن دولت عراق در مسیر اخراج آمریکایی ها، برخی از مقامات امنیتی عراق با این ایده مخالفت کرده و گفته اند که برای جنگ با عناصر باقی مانده از داعش و جلوگیری از احیای آن همچنان به کمک و پشتیبانی نیروهای ائتلافی سایر کشورها نیاز است.

حتی اگر نیروهای آمریکایی و بیشتر نیروهای ائتلافی عراق را ترک کنند، باز هم نیروهای عراقی می توانند به تنهایی به جنگ با افراط گرایان ادامه دهند، اما به گفته مقامات ارشد ائتلاف نظامی، احتمالا به دلیل نبود اطلاعات هواپیماهای بدون سرنشین و پوشش هوایی در عملیات های خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

داعش که همین چند سال پیش بخش بزرگی از عراق را اشغال کرده بود، اکنون دیگر قلمرو ارضی در این کشور ندارد اما هنوز هم در برخی مناطق به طور زیرزمینی به فعالیت خود ادامه می دهد و تقریبا هر هفته جان چند عراقی را می گیرد.

برای اخراج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق به چیزی بیش از رای مجلس نیاز است. به گفته مقامات آمریکایی، لازم است که دولت عراق موافقت نامه های خود را مبنی بر اجازه به نیروهای آمریکایی و ائتلافی برای آموزش، مشاوره و کمک به جنگ علیه داعش لغو کند.

ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده در عراق ماموریت خود علیه تروریسم را 5 ژانویه به تعلیق درآورد؛ درست دو روز پس از حمله موشکی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی «ام کیو-9 ریپر» علیه کاروانی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که به کشته شدن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایرانی، ابو مهدی مهندس، جانشین فرمانده نیروهای حشد الشعبی، و 8 نفر دیگر انجامید. آمریکایی ها به شدت نگران این مساله بودند که خشم بر سر این حمله به اقدام تلافی جویانه گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در عراق یا حتی یک حمله انتقام جویانه خود ایران علیه نیروهای نظامی آمریکایی منجر شود.

نیروهای ائتلافی پیشتر از حملات مكرر به پایگاه های نظامی آمریكا در عراق در هفته های گذشته خبر داده بود که یکی از آنها در 27 دسامبر به کشته شدن یك پیمانکار غیرنظامی آمریکایی انجامید. در همین راستا، نیروهای نظامی ائتلافی در بیانیه ای اعلام کرده بودند: «بنابراین، ما عملیات را متوقف کرده ایم و اکنون این مساله به طور مداوم برای بازنگری مورد بررسی قرار می گیرد.» پارلمان عراق در همان روز به اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور رای داد. هفته گذشته ایران دو پایگاه عراقی مقر نیروهای آمریكایی را در حملات موشکی هدف گرفت.

منبع
نیویورک تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا