خبر اول

تحرکات امارات و عربستان برای مقابله با نفوذ ترکیه در دریای سرخ

یک منبع نظامی مصری اعلام کرد راه‌اندازی پایگاه برنیس در منطقه دریای سرخ با هدف ایجاد مقر دائمی برای نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن صورت گرفته است.

میدل ایست نیوز: یک منبع نظامی مصری اعلام کرد راه‌اندازی پایگاه برنیس در منطقه دریای سرخ با هدف ایجاد مقر دائمی برای نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن صورت گرفته است.

وی افزود: «مقرر شد نیروی دریایی مصر در نزدیکی سواحل یمن که تحت رهبری عربستان فعالیت می کند، عقب‌نشینی کرده و در این پایگاه نظامی جدید مصر مستقر شوند.»

منبع مذکور در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد: «ماموریت نیروی دریای مصری مستقر در نزدیکی سواحل یمن به نظارت بر حرکت کشتی‌ها و قایق‌ها به بنادر یمنی و مشخصا بندر الحدیده محدود می شد، بدون اینکه خود را درگیر زدوخوردهای مسلحانه با هیچ گروهی بکند. اکنون فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر دستوری صادر کرده است تا همه نیروهای مصری از آب‌های منطقه‌ای یمن عقب‌نشینی کرده و در پایگاه برنیس مستقر شوند که جدیدا توسط عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و با حضور محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان در جنوبی‌ترین نقطه مصر در دریای سرخ افتتاح شد. این پایگاه بزرگترین پایگاه مشرف بر دریای سرخ به شمار می رود. در مراسم افتتاح شاهد رونمایی از تسلیحات مدرن و جنگنده‌های میگ 25 بودیم.»

این منبع آگاه مصری با بیان اینکه افتتاح این پایگاه با هماهنگی عالی قاهره و ابوظبی صورت گرفت و هدف از آن، رساندن پیام به دشمنان مشترک دو کشور بوده است، تصریح کرد: «موقعیت جغرافیایی پایگاه با دقت عالی انتخاب و با همکاری و تامین مالی امارات و عربستان تجهیز شد. تصمیم برای احداث این پایگاه پس از آن گرفته شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر توافق‌نامه‌ای با عمر حسن البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان برای در اختیار گرفتن جزیره سواکن در دریای سرخ در مقابل سواحل عربستان برای بازسازی و مدیریت آن امضا کرد. در این میان برخی اعلام کردند که هدف ترکیه از اجاره این جزیره، ساخت پایگاه نظامی است، خبری که وزارت امور خارجه ترکیه آن را تکذیب کرد.»

در همین رابطه، امارات و عربستان در حال تلاش برای محاصره نفوذ ترکیه در منطقه دریای سرخ و شاخ افریقا هستند به طوری که در چهارم ماه ژانویه کنونی شورایی با حضور کشورهای حاشیه دریای سرخ از جمله مصر، عربستان، سودان، جیبوتی، سومالی، یمن و اردن با هدف تقویت امنیت، منافع سیاسی، سرمایه‌گذاری و آزادی کشتیرانی در این گذرگاه آبی بین المللی تشکیل دادند.

پایگاه نظامی برنیس در جنوب شرقی شهر «آسوان» و در مساحتی به وسعت ۱۵۰ هزار هکتار واقع شده و به یک پایگاه دریایی، یک پایگاه هوایی، بیمارستان نظامی، شماری از یگان‌های رزمی و مکان‌های آموزشی مجهز است.

اهمیت دریای سرخ به علت موقعیت جغرافیایی موثر در روابط بین المللی و منطقه ای آن است. این دریا حلقه ارتباطی آسیا – اروپا و آفریقا و به شکل اضافی نقطه تلاقی استراتژیک میان دریای مدیترانه و اقیانوس هند است.

جزیره سواکن که هم‌اکنون در اختیار ترکیه قرار دارد، از اهمیت استراتژیکی برخوردار است زیرا نزدیکترین بندر سودانی به بندر راهبردی جده در دریای سرخ است که مساحت آن ۲۰ کیلومتر مربع است که در آن مناطق مسکونی و دولتی وجود دارد که دولت ترکیه در راستای ترمیم و تبدیل آن به قطب گردشگری تلاش خواهد کرد. این جزیره در ساحل غربی دریای سرخ در شرق سودان واقع شده و ۶۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در حدود ۵۶۰ کیلومتری از خارطوم پایتخت سودان قرار دارد. این یک جزیره مرجانی محسوب می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا