سرخط خبرها

تشکیل هیئت نظامی مشترک اروپایی در تنگه هرمز

کشورهای اروپایی از تشکیل یک هیئت نظامی مشترک اروپایی در پی افزایش تنش ها در تنگه هرمز خبر دادند.

میدل ایست نیوز: در پی افزایش تنش ها در تنگه هرمز خصوصا بعد از درگیری های میان ایران و آمریکا، دولت های فرانسه، آلمان، بلژیک، هلند، پرتغال، یونان و ایتالیا با صدور بیانیه ای مشترک از پیشتیبانی سیاسی خود برای تشکیل یک هیئت نظامی اروپایی برای نظارت دریایی در این تنگه خبر دادند.

در این بیانیه که وزارت خارجه فرانسه آن را دیروز (دوشنبه) منتشر کرد آمده است که: «هدف از تشکیل این هیئت نظامی، تضمین محیطی امن برای دریانوردی و کاهش تنش های منطقه ای است که با احترام کامل به قانون دریانوردی اجرا خواهد شد».

این تصمیم در پی نگرانی اروپا از آغاز درگیری بزرگ در منطقه گرفته شده است که منجر شد تا مقر این هیئت اروپایی در کشور امارات متحده عربی در حاشیه خلیج فارس باشد.

در پی حملات به نفت کش ها و کشتی های بارگیری در خلیج فارس، آمریکا سعی کرد تا یک ائتلاف بین المللی تحت عنوان «سنتینال» برای حفاظت از منطقه تشکیل دهد که به جز 6 کشور، بقیه کشورهای اروپایی از پیوستن به این ائتلاف خودداری کردند.

به گزارش پایگاه خبری «الجزیرة»، در بیانیه اشاره ای به نوع این هیئت ها نشده است و توافق بر سر پشتیبانی از این هیئت ها نشان دهنده این است که کشورهای اروپایی درباره این قضیه به توافقی مشترک رسیده اند در حالی که در چند ماه گذشته هنگام پیشنهاد این طرح با استقبال چندانی رو به نشد.

فرانسه اخیرا ناو هواپیمابر «شارل دوگل» را به شرق دریای مدیترانه و یک سامانه راداری را به سواحل شرقی عربستان اعزام کرده است. این اقدام برای پشتیبانی از ائتلاف بین المللی ضد داعش و عربستان از خطرات احتمالی صورت گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا