خبر اولسرخط خبرها

برهم صالح خطاب به فراکسیون‌های سیاسی: تا شنبه فرصت دارید نامزد نخست‌وزیری را معرفی کنید

رئیس جمهور عراق خطاب به فراکسیون‌های سیاسی اعلام کرد که تا شنبه فرصت دارید نامزد نخست‌وزیری را معرفی کنید.

میدل ایست نیوز: برهم صالح، رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای خطاب به فراکسیون‌های سیاسی اعلام کرد در صورتی که تا روز شنبه آتی نامزد نخست وزیری عراق را معرفی نکنند، خود در این باره تصمیم خواهد گرفت.
 در بیانیه برهم صالح خطاب فراکسیون‌های سیاسی آمده است:
عراق با پیچ‌های سیاسی مخاطره‌آمیزی رو در روست که ایجاب می کند همه ما با مسئولیت‌پذیری برای عبور از آن تلاش کنیم تا مانع از پیچیده‌تر شدن سپهر سیاسی عراق شویم و به مطالبات مشروع مردم در تشکیل دولت جدید برای برگزاری انتخابات آتی جامه عمل بپوشانیم.
 از زمانی که عادل عبدالمهدی استعفا نامه رسمی خود را به پارلمان ارائه کرد، رایزنی‌های سیاسی و پارلمانی با هدف انتخاب نامزد نخست‌وزیری کلید خورده است اما متاسفانه به علت تنش‌ها و بگومگوهای سیاسی، این رایزنی‌ها تا به امروز به تفاهمی برای انتخاب نامزد غیر بحث‌برانگیز منتهی نشد، نامزدی که بتواند با توجه به اقتضائات مرحله کنونی عمل کند و با تحقق تفاهم سیاسی و مردمی، کشور را به ساحل امنیت و برقراری نظم و آماده‌سازی شرایط برای برگزاری انتخاب آتی سوق دهد همانطور که مرجعیت عالی دینی، گروه‌های ملی و تظاهرات‌کنندگان از افراد ذیربط خواستند هر جه سریع‌تر پرونده تشکیل دولت را تعیین‌تکلیف کنند.
رخدادها شتاب گرفته و صحنه سیاسی در دو سطح رسمی و مردمی پیچیده‌تر شده است؛ شمار زیادی از معترضان و نیروهای امنیتی به شهادت رسیده و زخمی شده اند، معتقدیم که گره بزرگ در رسیدن به حد و حدود معقول برای توافق بر سر نامزد جدید نخست‌وزیری نهفته است و مسلما تداوم وضعیت کنونی امری محال به شمار می رود و خبر از خطری سهمگین و پیچیده‌تر شدن امور می دهد.
از همین رو، من از فراکسیون ‌های ذی ربط می خواهم گفت‌وگوهای سیاسی سازنده و جدی برای توافق بر سر معرفی نامزد جدید نخست وزیری مورد قبول مردم را از سر بگیرند  و وی را به رئیس جمهوری معرفی کنند.
 مسلما بر این امر صحه می گذارید که رئیس جمهوری مسئولیت ملی و قانونی برای حل و فصل این بحران را بر عهده دارد و اگر فراکسیون‌های مربوطه نتوانند تا روز شنبه آتی نامزد نخست وزیری را معرفی کنند، من بر خود واجب می دانم که با عمل به اختیارات قانونی خود، شخصیت مورد قبول پارلمان و مردم را در چارچوب رایزنی‌هایی‌ که در مرحله اخیر با گروه‌های سیاسی و مردمی انجام داده‌ام، برای تصدی منصب نخست‌وزیری معرفی کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا