خبر اولسیاسی

روابط امنیتی آمریکا و کردها به کجا خواهد کشید؟

جای تعجب دارد که در زمانی که باقی عراق به منطقه ای غیردوستانه برای آمریکایی ها تبدیل شده، روابط طولانی مدت امنیتی آمریکا با دولت اقلیم کردستان که منطقه کردستان عراق را تحت کنترل دارد، در سیاست خارجی آمریکا و جامعه سیاست امنیت ملی مورد بحث قرار نگرفته است.

نویسنده: نیکلاس ای. هراس

میدل ایست نیوز: ایالات متحده در عراق به یک نقطه تعیین کننده رسیده است. نیروهای آمریکایی که برای حمایت از نیدوهای شریک عراقی در برابر داعش اعزام شده اند، توسط گروه های شبه نظامی متحد ایران هدف گرفته می شوند. این حملات نه تنها ماموریت مبارزه با داعش را تهدید می کند، بلکه می تواند به تصمیم وزارت خارجه آمریکا به کاهش دیپلمات ها در یکی از بزرگ ترین سفارت های ایالات متحده بینجامد. در حالی که شک و تردیدها و مباحثات درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق ادامه دارد، منطقه کردستان عراق که همچنان بهشت امنی برای عملیات آمریکایی در عراق و سوریه به شمار می رود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جای تعجب دارد که در زمانی که باقی عراق به منطقه ای غیردوستانه برای آمریکایی ها تبدیل شده، روابط طولانی مدت امنیتی آمریکا با دولت اقلیم کردستان که منطقه کردستان عراق را تحت کنترل دارد، در سیاست خارجی آمریکا و جامعه سیاست امنیت ملی مورد بحث قرار نگرفته است. منطقه کردستان عراق از مدت ها پیش به یک صحنه مهم برای عملیات ضد تروریستی ایالات متحده در خاورمیانه تبدیل شده و آمریکا با نیروهای پیشمرگه وفادار به دولت اقلیم کردستان روابط نزدیکی داشته است. از سال 2016 که ایالات متحده و دولت اقلیم کردستان یک تفاهم نامه درباره کمک های امنیتی امضا کردند، حمایت هایی که پیشمرگه از ایالات متحده دریافت کرده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مشارکت امنیتی ایالات متحده و دولت اقلیم کردستان یک هدف ثابت تامین مالی آمریکا بوده است. از زمان آغاز جنگ علیه داعش در سال 2014 تا کنون بیش از 400 میلیون دلار کمک های امنیتی مستقیم به صورت طیف وسیعی از پشتیبانی از دولت اقلیم کردستان، وزارت امور پیشمرگه از جمله برای سامانه های تسلیحاتی، اطلاعاتی، شناسایی و پشتیبانی لجستیکی، آموزش و دستمزد فراهم آورده است. دولت ترامپ با توجه به موضوع تعمیق روابط امنیتی با دولت اقلیم کردستان که در دولت باراک اوباما آغاز شد، کمک های امنیتی به دولت اقلیم به جای پیشمرگه را افزایش داده است. طبق برخی گزارش ها، این افزایش کمک های امنیتی آمریكا پاسخ مستقیمی به ارزیابی های وزارت دفاع این کشور مبنی بر لزوم افزایش حمایت ها در جهت تحقق الزامات عملیاتی مبارزه با داعش بوده است. گزارش های مربوط به مبارزات علیه داعش در عراق همچنین حاکی از آن است که واحدهای مقابله با تروریسم پیشمرگه توسط واحدهای آمریکایی همچون «نیروی دلتا» یا «گروه 6 سیل» در عملیات مشترک علیه داعش همراهی شده اند. این همکاری نشان دهنده ارتقاء ارتباطات ایالات متحده و نیروهای پیشمرگه ازآغاز جنگ علیه داعش است.

با این حال، همچنان در روابط امنیتی ایالات متحده و دولت اقلیم کردستان چالش هایی وجود دارد که لازم است کاخ سفید برای مدیریت دقت زیادی به خرج دهد. اگرچه قرار است نیروهای امنیتی منطقه کردستان عراق ماهیتی غیرسیاسی داشته باشند، اما اکثر واحدهای مختلف نیروهای امنیتی نهایتا تحت فرمان مستقیم دو حزب قدرتمند سیاسی حاکم بر دولت اقلیم کردستان، حزب دموکرات تحت رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی به رهبری کوسرت رسول علی، هستند. سابقه اختلافات در داخل نیروهای امنیتی منطقه کردستان عراق در راستای موضع گیری احزاب سیاسی به چند دهه قبل بر می گردد و تلاش ها برای اصلاحات از سوی شرکای خارجی اقلیم به ویژه ایالات متحده و دیگر شرکای آن در ائتلاف علیه داعش از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان، تاثیری در حل این اختلافات نداشته است.

یکی دیگر از اهداف مرتبط و دیرینه آمریکا از سال 2005 تا کنون، تلاش برای بهبود هماهنگی ها بین دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق در رابطه با مسائل امنیتی بوده و ایجاد یک روند سه جانبه میان ایالات متحده، دولت اقلیم و دولت مرکزی در بغداد موسوم به مکانیزم امنیتی مشترک را شامل می شود. این مکانیزم تا سال 2011 که نیروهای آمریکایی به طور رسمی عراق را ترک کردند، وجود داشت. کمک های امنیتی آمریکا به پیشمرگه تحت توجیه اینکه آن یک «نیروی امنیتی محلی» و تابع نیروهای امنیتی عراق و تحت نظارت دولت مرکزی در بغداد است، صورت می گرفت. البته این مناسبات محدودیت هایی نیز دارد که از جمله آنها می توان به ایجاد اختلال در روابط سه جانبه میان آمریکا، دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق اشاره کرد.

هماهنگ سازی اهداف ضد تروریستی ایالات متحده در عراق با توجه به احتمال سرمایه گذاری طولانی مدت آن در همکاری امنیتی با دولت اقلیم ضمن هماهنگی با دولت مرکزی عراق کار دشواری خواهد بود و به استقرار دائم یک مقام رسمی ایالات متحده در اقلیم نیاز دارد که در سمت نوعی «هماهنگ کننده امنیتی» فعالیت کند. این سمت می تواند با الگوبرداری از هماهنگ كننده امنیتی آمریكا برای اسرائیل و فلسطین ایجاد شود، اگرچه باید تعیین شود که این سمت به یك فرمانده نظامی یا یک مقام ارشد غیرنظامی با توانایی نظارت رسمی و نزدیك بر منطقه، واگذار می شود.  این در حالی است که دیگر شرکای آمریکا در ائتلاف علیه داعش از جمله بریتانیا نیز همکاری های خود را با دولت اقلیم بیشتر کرده اند؛ بریتانیا یک مشاور ویژه دفاعی در وزارت امور پیشمرگه دارد. با توجه به سابقه طولانی روابط اقلیم و ایالات متحده، آمریکا ممکن است یک هماهنگ کننده ویژه امنیتی در کنسولگری در اربیل مستقر کند.

ایجاد سمت هماهنگ کننده ویژه امنیتی ایالات متحده می تواند اهداف متعددی داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها، مسئولیت ها کسب اطمینان از این مساله خواهد بود که از تاثیر قابل مشاهده تامین بودجه نیروهای پیشمرگه توسط ایالات متحده بر اهداف امنیت ملی آن در عراق اطمینان حاصل کند. هدف دوم، ارائه رهنمودهای اساسی به وزارت امور پیشمرگه برای اصلاحات به ویژه در زمینه های سازماندهی مجدد، غیرسیاسی سازی و حرفه ای بودن آنهاست. سومین هدف از ایجاد سمت هماهنگ کننده، هماهنگ سازی تلاش ها بین اربیل و بغداد و ایجاد نیروی پیشمرگه مسئول و توانمندی است که توانایی انجام عملیات به عنوان یک عنصر موثر از نیروهای امنیتی عراق را داشته باشد. شمال عراق همچنان منطقه ای مهم برای ایالات متحده به شمار می رود و چالش های کنونی پیش روی دولت مرکزی عراق به این معناست که پیشمرگه موثر و حرفه ای می تواند در رسیدگی به نگرانی های امنیتی ایالات متحده در عراق نقش کلیدی ایفا کند.

بی ثباتی عراق و تهدید همیشگی داعش به آن معناست که همکاری امنیتی بین ایالات متحده و دولت اقلیم همچنان یک مساله مهم در سیاست های مبارزه با تروریسم آمریکا باقی خواهد ماند. به رغم افزایش کمک های مالی و امنیتی آمریکا به دولت اقلیم در سال های جنگ علیه داعش، پیشمرگه هنوز به یک گروه حرفه ای و توانمند نظامی تبدیل نشده است. شاید اهمیت همکاری امنیتی با کردهای عراق تامین مالی آنها را توجیه کند، اما ایالات متحده باید بر شیوه هزینه شدن این کمک ها نظارت داشته باشد. ایجاد سمتهماهنگ کننده امنیتی ایالات متحده برای شمال عراق و اقلیم کردستان می تواند گامی مثبت در کسب اطمینان از تاثیرات مثبت این کمک های مالی به کارزار برای تحمیل شکست پایدار بر داعش در عراق، باشد.

منبع
نشنال اینترست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا