خبر اولسیاسی

تظاهرات در عراق پنج ماهه شد/ تماس «سید حسن نصرالله» با نیروهای سیاسی برای کاهش اختلافات

در ساعات پایانی پیش از مأموریت رسمی علاوی، دبیر کل حزب الله لبنان شخصا وارد روند مذاکرات شده تا از اختلافات نیروهای سیاسی در این باره بکاهد.

میدل ایست نیوز: روز شنبه تظاهرات عراق در حالی وارد پنجمین ماه خود شد که «محمد توفیق علاوی» با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی خبر داد که رئیس جمهور عراق وی را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

این مأمور کردن علاوی البته تا حدی خلاف عرف بود، چون هیچ بیانیه ای ازجانب دفتر رئیس جمهور در این باره صادر نشد و اعلام مأموریت علاوی در جلسه رسمی با حضور رئیس مجلس و رئیس شورای عالی قضایی کشور نبود.

علاوی در سخنانی پس از اعلام این خبر از مردم خواست که از وی برای اجرای مطالبات معترضان حمایت کنند و اعلام کرد که اگر تشکل های سیاسی بخواهند فرد خاصی را برای وزارت به وی تحمیل کنند موضوع را با ملت در میان خواهد گذاشت و افزود که اگر نتواند دولتی مورد رضایت ملت تشکیل دهد از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

هنوز روشن نیست که چرا انتخاب علاوی با این حالت غریب انجام شده است. منابعی نزدیک به رئیس جمهور عراق به «العربی الجدید» گفتند که  برهم صالح پیش از این انتخاب، جلسه ای با سران تشکل های سیاسی داشته است.

این منابع گفته اند که ترور سردار قاسم سلیمانی باعث نوعی بلاتکلیفی در فضای سیاسی عراق شد. وضعیتی که به نظر می آید تلاش های «محمد الکوثرانی»، مسئول پرونده عراق در حزب الله لبنان هم نتواند کمکی به رفع آن کند.

به گفته منابع بلندپایه سیاسی در عراق در ساعات پایانی پیش از مأموریت رسمی علاوی، دبیر کل حزب الله لبنان شخصا وارد روند مذاکرات شده تا از اختلافات نیروهای سیاسی در این باره بکاهد.

این منابع گفته اند که «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، به علت اختلافات قدیمش با علاوی بسیار مخالف انتخاب او بوده است.

«ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف الوطنیه، پیش از مأموریت محمد توفیق علاوی، با انتشار توئیتی تأکید کرد که نخست وزیر جدید باید از حمایت ملت و نیروهای سیاسی ملی برخوردار باشد نه حمایت ایران.

اما در میدان های تظاهرات، پنج ماهگی تظاهرات به پیدایش هویتی ملی در عراق کمک کرد که فرافرقه ای و فراقومی بود.

میدان های تظاهرات در بصره و کربلا و نجف و ذی قار و قادسیه و بابل و مثنی و واسط و میسان در کنار بغداد شاهد افزایش حضور  معترضان بود.

همزمان گروهی موسوم به «تجمع کنندگان میدان التحریر» با صدور بیانیه ای از انتخاب علاوی به شدت انتقاد کردند و او را نامزدی خلاف شرط های تعیین شده ازجانب ملت دانستند.

آنها تأکید کردند که انتخاب علاوی بی اعتنایی آشکار به مطالبات مردم است و افزودند که در چارچوب مسالمت آمیز فعالیت های خود را تشدید خواهند کرد.

در کنار این تحولات، هواداران «سید مقتدی صدر» که بار دیگر در قالب «کلاه آبی ها» که اعضای گروه شبه نظامی «سرایا السلام» (شاخه نظامی هواداران صدر) هستند پس از درگیری هایی ساختمان رستوران ترکیه ای را تصرف کردند و تظاهرات کنندگان مدنی را از آن بیرون انداختند.

این حادثه که پس از تغییر و تحولات شدید در مواضع صدر، که باعث شد وی از جانب تظاهرات کنندگان به تلاش برای موج سواری متهم شود، با واکنش های شدید در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

در پی این حادثه حرف و حدیث هایی از انتقال کانون تظاهرات از بغداد به ناصریه، مرکز استان ذی قار، که همواره شاهد تظاهراتی پرشور بوده مطرح شده است.

دفتر سازمان ملل متحد در امور عراق با صدور بیانیه ای رسمی ضمن استقبال از مأمور شدن «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل کابینه در این کشور خواستار تسریع در روند اجرای اصلاحات شد.

در این بیانیه که شنبه شب (اول فوریه) منتشر شد آمده که «جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، ضمن استقبال از معرفی محمد توفیق علاوی برای نخست وزیری از وی می خواهد که پیش از هر کاری برای تحقق اصلاحات بنیادین و اجرای مطالبات مشروع ملت در عرصه عدالت و پاکدستی تلاش کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا