سرخط خبرها

ژاپن رزمناو «تاکانامی» را راهی دریای عمان کرد

نخست‌وزیر ژاپن مسیر انتقال نفت و کالا در آب‌های این منطقه را برای اقتصاد کشور خود یک «مسیر حیاتی» اعلام کرده است.

میدل ایست نیوز: خبر مربوط به تصمیم دولت ژاپن مبنی بر اعزام یک رزمناو به آب‌های خلیج و دریای عمان در واپسین روزهای سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود. اکنون خبرگزاری‌ها از اجرایی شدن این تصمیم گزارش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه (دوم فوریه) با انتشار گزارشی خبر مربوط به اعزام ناوشکن «تاکانامی» به سوی دریای عمان را منتشر کرده است. علت اعزام این رزمناو از سوی ژاپن افزایش تنش در خلیج اعلام شده است.

اعزام این ناوجنگی با هدف تامین امنیت کشتیرانی آزاد در آب‌های این منطقه اعلام شده است. تقریبا تمام نیازهای ژاپن به نفت از طریق خلیج فارس تامین می‌شود. ژاپن سومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان است.

«آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن درباره اعزام این رزمناو گفته است: «همه ساله هزاران کشتی ژاپنی در آب‌های این منطقه در تردد هستند و ۹۰ درصد نفت مورد نیاز ژاپن از این طریق تامین می‌شود.»

نخست‌وزیر ژاپن مسیر انتقال نفت و کالا در آب‌های این منطقه را برای اقتصاد کشور خود یک «مسیر حیاتی» اعلام کرده است.

در مراسم اعزام ناوشکن یادشده ۵۰۰ نفر از اعضای خانواده ملوانان و همچنین نمایندگانی از کشورهای آمریکا، کشورهای اروپایی و خاورمیانه حضور داشتند.

موضوع اعزام این رزمناو به آب‌های خلیج و دریای عمان در خود ژاپن، موضوعی مناقشه‌برانگیز بود. بر اساس قانون اساسی ژاپن، این کشور از مشارکت در ماموریت‌های نظامی بین‌المللی منع شده است.

به همین دلیل نیز، ناوشکن تاکانامی به عنوان بخشی از ماموریت بین‌المللی دریایی تحت فرماندهی آمریکا به منطقه اعزام نمی‌شود و به گونه‌ای مستقل عمل می‌کند. این در حالی است که گفته می‌شود این ناوشکن از همان ابتدا با مرکز فرماندهی آمریکا برای تبادل اطلاعات در ارتباط خواهد بود.

افزون بر این، ژاپن با کشورهای منطقه و از جمله با ایران و همچنین با عربستان، امارات متحده عربی و عمان مناسبات دوستانه‌ای دارد.

در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است که ناوشکن تاکانامی حامل ۲۰۰ ملوان و دو هلی‌کوپتر است. این ناوشکن کنترل تردد کشتیرانی در شمال دریای عرب و خلیج عدن را برعهده خواهد داشت، اما وارد آب‌های تنگه هرمز نخواهد شد.

در ارتباط با کنترل و نظارت بر کشتیرانی آزاد در آب‌های این منطقه، بر شمار ناوهای جنگی کشورهای مختلف افزوده شده است. در حال حاضر به استثنای ژاپن، از جمله کشورهای بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا نیز در آب‌های این منطقه حضور دارند.

یوشوکه اینابا، ناخدای ناو تاکانامی پیش از شروع ماموریت خود در آب‌های دریای عمان خطاب به خبرنگاران گفته بود: «کشتی‌های تجارتی ژاپن نیز در ماه ژوئن [سال ۲۰۱۹] مورد حمله واقع شدند و ژاپن نیز همچون سایر کشورها اقدام به افزایش گشت‌زنی در آب‌های این منطقه به منظور گردآوری اطلاعات کرده است.»

منبع
DW

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا