خبر اولسیاسی

اتحادیه اروپا معامله قرن و الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل را محکوم کرد

اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه طرح معامله قرن مغایر معیارهای بین المللی است، این طرح و الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل را محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: اتحادیه اروپا دیروز (سه شنبه)، بخش هایی از طرح صلح خاورمیانه یا معامله قرن را محکوم کرد و گفت که این طرح مغایر معیارهای بین المللی مورد توافق است و الحاق هر قسمتی از خاک فلسطین به اسرائیل محل نزاع خواهد بود. این سخنان خشم اسرائیل که از این طرح استقبال کرد، برانگیخت.

این طرح هم چنین با مخالفت و محکومیت شدید مردم فلسطین نیز رو به رو شد از آنجا که هر آنچه را که اسرائیل طی سال های گذشته برای آن جنگیده است، از جمله شهرک های اسرائیلی در فلسطین را به آن تقدیم می کند.

هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که قبل از نظر دادن درباره این طرح باید آن را بررسی کند و غالبا اتحادیه اروپا به علت زمان بر بودن جمع شدن اعضای آن و تشکیل جلسه دیرتر از بقیه مجامع بین المللی نظر خود را درباره تحولات بین المللی اعلام می کند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (4 فوریه) با صدور بیانیه ای موضع خود نسبت به معامله قرن را اعلام کرد.

بورل در این بیانیه گفت: «برای ایجاد صلحی عادلانه و دائمی، باید مسائل بدون حل را از طریق مذاکرات مستقیم میان دو طرف به قطعیت رساند و از این دسته مسائل، مساله مرز های فلسطین و مساله قدس است.»

وی در ادامه سخنان خود افزود: «طرح صلح خاورمیانه که در 28 ژانویه اعلام شد از معیارهای رسمی بین المللی به دور است و اگر این طرح اجرا و مناطقی به اسرائیل ملحق شود، قطعا با آن مخالفت خواهد شد.»

«لیور هیات»، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اسرائیل با انتشار توئیتی به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: « حقیقتا سخنان تهدید آمیز جوزپ بورل به اسرائیل، بعد از گذشت دوره کوتاهی از مسئولیتش و بعد از چند ساعت از نشستش با ایران امری تأسف بار و عجیب است.»

وی در ادامه افزود: «پیروی از سیاست ها و رفتارهای این چنینی، بهترین راه تضمین کاهش نقش اتحادیه اروپا در هر زمینه ای است.»

سیاست اتحادیه اروپا در خاورمیانه این است که از ورود به اینگونه مسائل پرهیز می کند و درباره معامله قرن نیز معتقد است که باید طی مذاکرات صلح حل شود اما برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا جداگانه فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

پیشتر اتحادیه اروپا تصمیم ترامپ در سال 2017 برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرد و اعلام کرد که واشنگتن از نقش واسطه گری خود فاصله گرفته است.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا