خبر اولسیاسی

نکات مهم خطبه های نماز جمعه امروز/شاخص هایی که دولت آینده باید برخوردار باشد/سه ویژگی برای فضای انتخابات زودهنگام

خطبه های سیاسی امروز نماز جمعه که بیان کننده مواضع مرجعیت بود حاوی نکات مهمی بود که یادآوری آنها خالی از لطف نیست.

میدل ایست نیوز: خطبه های سیاسی امروز نماز جمعه نماینده مرجعیت در کربلای معلا که متن ارسال شده توسط بیت مرجعیت بود، حاوی نکات مهمی بود که یادآوری آنها الزامی است. از جمله این که:

اول: مرجعیت همه کسانی که در چند ماه اخیر مصدوم یا شهید شده اند را مورد تقدیر قرار داد و جنایتی که در حق آنها شده است را به شدت محکوم کرد. این برای نخستین بار در خطبه های نماز جمعه از آغاز تظاهرات در ماه اکتبر تا کنون است که مرجعیت قربانیان تظاهرات از تمامی طرف ها را محکوم می کند. به عبارت دیگر مرجعیت نفس حمله و تعدی به معترضان و حاضران در تظاهرات را محکوم کرده است.

دوم: به طور ویژه به زد و خوردهای اخیر در نجف اشرف اشاره کرد که در آن طرفداران جریان صدر به وضوح به تظاهرات کنندگان یورش بردند و با سلاح های سرد و گرم آنها را مصدوم و قربانی کردند. به این ترتیب مرجعیت به نوعی رفتارهای جریان صدر را محکوم و تقبیح کرد.

سوم: مرجعیت تاکید کرد که تامین امنیت کشور در همه حالات تنها و تنها وظیفه نیروهای امنیتی و حکومتی است و در هیچ حالتی این مسئولیت از آنها سلب نمی شود و هیچ کس نیز نمی تواند این مسئولیت را از آنها بگیرد. همچنین تحت هیچ عنوانی آنها نمی توانند از قبول این مسئولیت شانه خالی کنند.

چهارم: مرجعیت با پشتیبانی از مردم و حقوق آنها تاکید دارد که دولت جدید یا دولت آینده باید چند شاخص داشته باشد و آنها را خطاب قرار می دهد که خود تشخیص دهند که آیا این دولت شاخص های لازم را دارد یا خیر؛ این شاخص ها به اعتقاد مرجعیت چهار نکته است، یک، مورد اعتماد مردم باشد، دو، بتواند اوضاع را آرام کند، سه، ابهت دولت را احیا کند و چهار بتواند فضایی را مهیا کند که بتوان انتخابات زودهنگام را در آن فضا برگزار کرد.

پنجم: در این خطبه ها مرجعیت تاکید می کند که دولت مستعفی یعنی دولت آقای عادل عبدالمهدی دیگر نمی تواند زمام امور را در دست داشته باشد.

ششم: مرجعیت تاکید دارد که باید انتخابات زودهنگام در یک فضای مطمئن و ایمن برگزار شود. به اعتقاد مرجعیت فضای مطمئن و ایمن متاثر از تاثیرات محیط پیرامونی، سرنوشت کسانی که سلاح در اختیار دارند که پرواضح است مرجعیت تاکید دارد که سلاح باید ضرورتا و صرفا در اختیار نیروهای امنیتی و حکومتی باشد و کسانی که خارج از این چارچوب سلاح در اختیار دارند از نگاه مرجعیت غیرقانونی هستند. همچنین فضای انتخابات باید به دور از دخالت کشورهای خارجی برگزار شود.

هفتم: مرجعیت تاکید دارد که در انتخاب هیچ فردی برای نخست وزیری هیچ دخالتی نداشته است، ندارد و نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا