خبر اولسیاسی

«العرب»: رئیس مجلس عراق تا کنون دو بار مانع از تشکیل جلسه رأی اعتماد به کابینه شده است

تا کنون دو تلاش علاوی برای دعوت از مجلس جهت برگزاری نشست اضطراری و رای اعتماد به کابینه از جانب الحلبوسی ناکام مانده است.

میدل ایست نیوز: در حالی که «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در عراق تلاش های خود را برای تسریع در معرفی کابینه شدت بخشیده است، برخی منابع در عراق از تلاشهای «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، برای جلوگیری از برگزاری جلسه مجلس جهت رای اعتماد به کابینه خبر داده اند.

منابع بلندپایه عراقی به روزنامه «العرب» چاپ لندن گفته اند که تا کنون دو تلاش علاوی برای دعوت از مجلس جهت برگزاری نشست اضطراری و رای اعتماد به کابینه از جانب الحلبوسی ناکام مانده است.

به گفته این منابع الحلبوسی معتقد است که در کابینه علاوی به حقوق کردها و اهل سنت در قوه اجرایی بی توجهی شده و مناصب مهمی از آنها گرفته شده است.

این منابع افزوده اند که تاکنون چند واسطه تلاش کرده اند که جلسه ای باحضور الحلبوسی و علاوی برگزار کنند تا آنها مستقیم درباره روند تشکیل دولت با یکدیگر مذاکره کنند اما این تلاش ها نیز شکست خورده است.

علت این اختلافات آن است که الحلبوسی و همچنین مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان در نظر دارند که سهم کردها و اهل سنت را خودشان به نخست‌وزیر معرفی کنند و از نخست‌وزیر آزادی عمل در معرفی وزرا را بگیرند.

افراد نزدیک به رئیس مجلس عراق گفته اند تا وقتی که وی با برگزاری جلسه مجلس موافقت نکند تشکیل این جلسه ممکن نخواهد بود هرچند شمار نمایندگان حامی علاوی در مجلس به اندازه ای هست که کابینه وی رای اعتماد لازم را بیاورد.

محمد توفیق علاوی دوشنبه شب برای اولین بار با سران تشکل های سیاسی دیدار کرد تا آن را در جریان مشورت هایش برای تعیین کابینه قرار دهد.

همزمان یک منبع نزدیک محمد توفیق علاوی به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که اخبار منتشر شده درباره اینکه کابینه علاوی ناقص معرفی خواهد شد درست نیست.

این منبع گفت کی کابینه علاوی تکمیل شده و برگزاری جلسه مجلس مربوط به ساز و کارهای سیاسی و آیین نامه های داخلی آن است.

این منبع پیش بینی کرد که با وجود همه اعتراض ها کابینه علاوی به راحتی در مجلس رای اعتماد بگیرد و افزود که اعتراض ها نه به دولت یا گزینه های وزارت خانه ها بلکه به ساز و کار انتخاب وزراست.

منبع
الشرق الاوسطالعرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا