اقتصادیخبر اول

دو تظاهرات همزمان در بیروت علیه سیاست های بانکی

این دو تظاهرات با شعار «هزینه اش را می پردازید» یکی از منطقه اشرفیه و دیگری از منطقه کنکورد به سمت میدان شهدا تدارک دیده شده بود.

میدل ایست نیوز: روز شنبه بیروت پایتخت لبنان شاهد دو تظاهرات همزمان علیه سیاست‌های بانکی برای حل بحران اقتصادی در این کشور بود.

این دو تظاهرات با شعار «هزینه اش را می پردازید» یکی از منطقه اشرفیه و دیگری از منطقه کنکورد به سمت میدان شهدا تدارک دیده شده بود.

معترضان در مسیر تجمع خود در برابر چند بانک توقف کرده و علیه سیاست‌های بانک‌ها شعار دادند و در نهایت خود را به وزارت دارایی لبنان رساندند.

این تظاهرات با حضور گسترده نمایندگان رسانه ها و نیز تدابیر شدید امنیتی ارتش و نیروهای امنیت داخلی برگزار شد.

معترضان همچنین تصاویر تعدادی از مدیران بانک ها را برافراشته و خواستار محاکمه آنها شدند.

در پی اعتراضات داخلی در لبنان که از هفدهم اکتبر گذشته آغاز شد بانک ها محدودیت هایی برای برداشت پول از حساب ها تعیین کردند و همه حواله های خارجی را نیز متوقف کردند.

این درحالی است که این هفته هیئتی از صندوق بین المللی پول برای دادن مشاوره به دولت لبنان برای طراحی طرح نجات اقتصادی این کشور به ایران سفر کرده است.

حضور این هیئت و نسخه هایی که معمولاً صندوق بین المللی پول پیشنهاد می‌کند هم بر گرانی های مردم لبنان از احتمال فشارهای اقتصادی افزوده است.

«مروان میخائیل»، کارشناس اقتصادی لبنانی تاکید می کند صندوق بین المللی پول تک تک بندهای طرح پیشنهادی لبنان را بر اساس ساز و کارهای فنی خودش و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور بررسی می کند.

وی گفت که این صندوق هیچ گاه پیشنهاد هایی مانند افزایش مالیات مطرح نمی‌کند اما بر اساس داده ها و امکانات لبنان چشم انداز اقتصادی در اختیار این کشور می نهد.

صندوق بین المللی پول در گزارشی که چند ماه پیش منتشر کرد پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده در لبنان از ۱۱ درصد به ۱۵ درصد و نیز قطع همه یارانه ها برای کالاهای اساسی را مطرح کرد.

از دیگر پیشنهادات این صندوق افزایش مالیات بنزین و از همه مهمتر تجدید نظر اساسی در سلسله مراتب حقوق در بخش دولتی و نظام بازنشستگی بود.

این پیشنهاد ها خیلی سریع با واکنش منفی مردم لبنان که تحت فشار شدید اقتصادی و کاهش قدرت خرید هستند مواجه شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا