خبر اولسیاسی

سرسختی بی سابقه «محمد علاوی» دربرابر خواسته های احزاب کار را به انصراف وی از تشکیل دولت خواهد کشاند؟

منابع آگاه تاکید کرده اند علاوی در صورتی که نتواند تا فردا به نتیجه مطلوب خود برسد منتظر رای منفی مجلس نخواهد ماند.

ميدل ایست نیوز: منابع سیاسی دربغداد به روزنامه «العرب» خبر دادند که احتمال انصراف «محمد توفیق علاوی» از تشکیل کابینه جدی شده است.

در حالی که هفته گذشته خوش بینی های بسیاری درباره رای آوردن کابینه وی مطرح شده بود به نظر می آید که گروه سیاسی مخالف علاوی در حال موفق شدن و حمایت‌های سیاسی که علاوی به آن وابسته بود در حال فروپاشی است.

افراد نزدیک به مامور تشکیل کابینه تاکید کردند او درخواست های نیروهای سیاسی شیعه و سنی و کرد برای حضور نمایندگانشان در دولت را رد کرده و برای همین این گروه‌ها از در مخالفت برآمده‌اند و به جای مطرح کردن واقعیت در برابر افکار عمومی از ناتوانی علاوی در تحقق مطالبات تظاهرات‌کنندگان یا مطرح کردن موضوع غیرقانونی بودن انتخاب علاوی سخن می گویند.

به گفته ناظران علاوی در برابر خواسته‌های احزاب درباره معرفی نامزدهای خود برای وزارت خانه ها سرسختی بی‌سابقه‌ای نشان داده و پافشاری او بر تشکیل دولت مستقل از احزاب رای اعتماد گرفتنش از مجلس را بسیار دشوار می کند.

علاوی خود روز سه شنبه گفت که می داند چه تحرکاتی با هدف ناکام گذاشتن فعالیت هایش جهت تشکیل دولت مستقل در جریان است و افزود که این گروه ها با تشکیل دولت مستقل و پاکدست امکان ادامه دزدی را ندارند.

موعد تشکیل جلسه رای اعتماد که قرار بود روز دوشنبه برگزار شود به فردا (پنج شنبه 27 فوریه) موکول شد. رئیس مجلس برگزاری این جلسه را مشروط به آن دانست که نام نامزدهای وزارت خانه ها سه روز قبل به مجلس داده شود.

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق طی اظهاراتی پافشاری نخست‌وزیر در تشکیل کابینه مستقل را غیر واقع بینانه خواند و اشاره کرد که اگر پس از پایان مهلت ۳۰ روزه کابینه تشکیل نشود احتمال مطرح شدن نامزد تازه ای جدی است.

منابع آگاه تاکید کرده‌اند که علاوی در کابینه خود از چهره هایی استفاده کرده که در سال های گذشته در حلقه قدرت و مقامات اداری کشور بوده‌اند اما وابستگی عملی به احزاب سیاسی ندارند و این احزاب همین را هم تاب نیاورده اند.

حتی «سید مقتدی صدر» که حامی اصلی علاوی دانسته می‌شد به نظر می‌آید که در حمایت خود تجدید نظر کرده است.

او روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت علاوی انتخاب او نبوده اما برای گذر از بحران تظاهرات در برابر مأمور شدن او سکوت کرده است.

ائتلاف فتح شاخه نظامی الحشد الشعبی نیز با انتقاد از علاوی برنامه دولت او را ضعیف دانست.

«محمد الغبان» رئیس فراکسیون فتح گفت: «برنامه ای که محمد علاوی به پارلمان تقدیم کرده، به صورت روشن نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام متعهد نشده است؛ فراکسیون فتح سهمیه بندی در تشکیل دولت جدید به صورت پنهانی برای راضی کردن برخی فراکسیون ها از طریق دادن برخی وزارت ها به فراکسیون ها به اسم وزارت مستقل در مقابل پشتیبانی از دولت را نمی پذیرد.»

وی همچنین تاکید کرد که فراکسیون فتح به دولتی که با توافق ملی همراه نباشد رای اعتماد نخواهد داد.

منابع آگاه تاکید کرده اند علاوی در صورتی که نتواند تا فردا به نتیجه مطلوب خود برسد منتظر رای منفی مجلس نخواهد ماند و اقدامی خواهد کرد که او را به تظاهرات کنندگان و افکار عمومی که موضوع منفی علیه فساد طبقه سیاسی کشور دارند نزدیک کند.

ناظران اشاره های علاوی را مقدمه‌ای برای برنامه وی جهت برهم زدن بازی سیاسی احزاب و مطرح کردن مطالبات احزاب با افکار عمومی که یکی از وعده هایش بود دانستند و اگر چنین شود علاوی نیز به صف تظاهرات کنندگان خواهد پیوست.

یک تحلیلگر سیاسی پیش بینی کرد که ناکامی دولت علاوی بازتاب های سیاسی متعددی در پی خواهد داشت و نباید به آن به چشم یک حادثه عادی سیاسی نگاه کرد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا