خبر اولسیاسی

زدوبند «سید مقتدی صدر» با گروه های مسلح شیعه در عراق: کنترل تظاهرات درقبال نفوذ گسترده در دولت

صدر با این توافقات در شرایطی قرار گرفته که خود را برای نفوذی بسیار گسترده در دولت جدید و آینده سیاسی عراق آماده می کند.

میدل ایست نیوز: با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و آشکار شدن نشانه های کاهش کنترل گروه های مسلح شیعه وابسته به ایران بر قدرت در عراق این گروه‌ها به سراغ رقیبی رفتند که پیش بینی تحرکاتش کار آسانی نیست.

به گزارش رویترز پس از دیدارهای متعددی در شهر قم که صدر مدتی طولانی در آن به سر می برد این تشکل ها با این روحانی پوپولیست به توافقاتی رسیدند.

مقامات بلندپایه عراقی و آگاه از پشت پرده سیاست در عراق تاکید می کنند که این گروه‌های شبه مسلح به صدر وعده داده اند که اختیارات او در تشکیل دولت جدید عراق افزایش یابد و او بتواند در نقش رهبر معنوی گروه‌های مسلح شیعی فعالیت بیشتری داشته باشد و در عوض از مخالفت خود و تلاش برای تضعیف دولت عراق و مخالفت با سیاست های ایران دست بردارد.

در این راستا صدر از نفوذ خود برای متمرکز کردن تظاهرات بر مطالبه خروج نیروهای امریکایی در عراق استفاده کرد.

هدف از این توافق که ایران و حزب الله لبنان در تحقق آن نقش اصلی را داشتند حفظ نفوذ شیعیان در عراق و  متحد کردن گروه‌های مسلح و هوادار ایران با جریان صدر است.

این منابع تاکید کردند که صدر که همواره به فرصت طلبی مشهور است و هم با امریکا جنگیده هم علیه دخالت ایران فعالیت کرده و هم از تظاهرات حمایت کرده و سپس از آن دست کشیده با این توافقات در شرایطی قرار گرفته که خود را برای نفوذی بسیار گسترده در دولت جدید و آینده سیاسی عراق آماده می کند.

سال گذشته جناح سیاسی نیروهای الحشد الشعبی بر سر توزیع مناصب در دولت عادل عبدالمهدی با صدر به اختلافات شدیدی خوردند اما به توصیه ایران و حزب الله پس از ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در قم به دیدار صدر رفتند و در پی حل اختلافات برآمدند.

یک منبع نزدیک به صدر که در این مذاکرات در قم حضور داشته به شرط مخفی ماندن نامش گفت که ایران صدر را تنها راه حل برای جلوگیری از تضعیف گروه های مسلح وابسته به خود در نتیجه تظاهرات می داند و او با پایگاه مردمی اش می توانند حرکت های مردمی را کنترل کنند.

چند منبع شبه‌نظامی مطلع نیز که در این جلسات حضور داشته اند تاکید کرده‌اند که طرف ایرانی از صدر خواسته که از هواداران خود برای کنترل تظاهرات استفاده کند و درعوض در تشکیل دولت آینده آزادی عمل داشته باشد و همچنین بتواند خواسته های طرف های وابسته به ایران در عراق را وتو کند.

معاون صدر تاکید کرد که ایران مخالفتی با شرط های صدر نداشته است.

دو منبع در نیروهای الحشد الشعبی نیز گفتند خواسته صدر سلطه کامل بر دو وزارتخانه در دولت محمد توفیق علاوی است و افزودند که گروه‌های مسلح شیعی در عراق موافقت کرده‌اند که صدر نقش نمادین در رهبری فعالیت های آنها علیه ایالات متحده داشته باشد.

«نصر الشمری» سخنگوی جنبش النجباء عراق از اصلی ترین گروه‌های وابسته به ایران به «الشرق الاوسط» گفت که گروه های مقاومت موافقت کرده اند که صدر صدای اصلی مقاومت باشد و  این گروه هادر برابر از تصمیمات او حمایت کنند.

الشمری و دو منبع دیگر در نیروهای حشد تاکید کرده‌اند که موضوع افزایش نقش «ابو دعاء الساعدی» فرمانده سرایا السلام تابع صدر در هماهنگی جهت تعیین استراتژی های نظامی حشد در حال بررسی است.

این منابع تاکید کردند که صدر در پی نفوذ گسترده در دولت پیشنهادی علاوی است و افزودند که تاکید بر مستقل بودن این دولت و وزرا به نفع صدر تمام می شود زیرا او افراد مستقل را که وابستگی حزبی ندارند نیروهای ضعیفی می‌داند که می‌توان از آنها استفاده کرد به خصوص که صدر با در اختیار داشتن گروه نظامی توانایی به وحشت انداختن مردم را دارد.

هر چند چنین معادله ای برای صدر در آینده نزدیک دستاوردهای سیاسی در پی خواهد داشت اما مواضع متناقض او و ائتلاف امروزش با گروه‌هایی که بیشتر به شدت از آنها انتقاد می‌کرد درمیان بسیاری از هوادارانش بازتاب‌های منفی داشته است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا