سرخط خبرها

ترکیه: آمریکا برای نبرد ادلب موشک پاتریوت به ما بدهد

ترکیه از آمریکا خواست با ارسال موشک‌های پاتریوت به این کشور، از عملیات نظامی آنکارا در استان ادلب سوریه حمایت کند.

میدل ایست نیوز: ترکیه از آمریکا خواست با ارسال موشک‌های پاتریوت به این کشور، از عملیات نظامی آنکارا در استان ادلب سوریه حمایت کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اظهار داشت که در گفت‌وگو با «رجب طیب اردوغان» در خصوص درخواست ترکیه برای استقرار سامانه پاتریوت در این کشور بحث و رایزنی کرده است.

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در واشنگتن تاکید کرد که در روزهای اخیر با رئیس جمهوری ترکیه صحبت کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما در خصوص درخواست ترکیه برای استقرار سامانه موشکی در مرز جنوبی این کشور صحبت کردیم.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه هم این خواسته دولتش را روز شنبه ۲۹ فوریه در حاشیه مراسم امضای توافق بین آمریکا و طالبان در دوحه قطر در گفتگو با خبرنگاران و پس از دیدار با «مایک پمپئو»، همتای آمریکایی خود بیان کرد.

از آغاز ماه میلادی جاری با شدت گرفتن درگیری‌ها در ادلب ۵۵ نظامی ترکیه در این استان در جریان حملات ارتش سوریه کشته شده‌اند.

تنش‌ها بر سر جنگ ادلب که از آن به عنوان آخرین جنگ بزرگ در سوریه نام برده می‌شود، به دنبال کشته شدن ۳۳ نظامی ترک در حمله هوایی ارتش سوریه در ادلب شدت گرفته است.

مسکو می‌گوید این نظامیان در میان واحد‌هایی از نیروهای «تروریستی» قرار داشتند. وزارت دفاع روسیه ضمن رد هرگونه دخالت نیروهای هوایی خود در حمله به سربازان ترکیه، روز جمعه (۲۸ فوریه) اعلام کرد دو کشتی جنگی مجهز به موشک‌های کروز را عازم آب‌های سوریه می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ارتش سوریه را تهدید کرده است که اگر نیروهای سوری به خطوط تعیین شده عقب نکشند، این خواسته خود را تحمیل و ارتش سوریه را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.

آمریکا در تقابل با روسیه و نیز ایران که هم پیمانان دمشق هستند، پاسخ نظامی ترکیه به حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه در استان ادلب را «دفاع مشروع» خوانده و از آن حمایت کرده است.

ترکیه امیدوار است کشته شدن نظامیانش در سوریه آمریکا را متقاعد به فروش موشک‌های پاتریوت کند. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اخیرا گفته بود که آمریکا ممکن است سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به ترکیه بفروشد.

پس از آنکه ترکیه از خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه منصرف نشد، آمریکا نیز در فروش تجهیزات نظامی خود به آنکارا تجدید نظر کرد.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا