خبر اولسیاسی

العرب نوشت: افزایش شانس مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری عراق

برخی منابع این نظر را دارند که مذاکرات کند و آهسته بغداد، دیگر شاهد معرفی اسامی غیر از الکاظمی و الزرفی برای تشکیل دولت جدید نخواهد بود با وجود اینکه برخی تمایلاتی در درون پارلمان برای حل این موضوع با روش های دیگری نیز وجود دارد.

میدل ایست نیوز: برخی منابع سیاسی آگاه در بغداد از احتمال افزایش شانس «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات عراق، برای نخست وزیری آینده دولت عراق، در مقابل مهم ترین رقیبش «عدنان الزرفی»، استاندار اسبق نجف و نماینده فعلی ائتلاف نصر در پارلمان عراق، خبر دادند.

به گفته کارشناسان، کاهش رقابت بر سر منصب نخست وزیری عراق، میان دو شخصیتی که ورود مستقیمی به دایره نفوذ ایران در کشور نداشته اند، و پس از تظاهرات گسترده ملت از اکتبر 2019 تاکنون، نشان دهنده عمق بحرانی است که احزاب سیاسی شیعه وابسته به ایران از آن رنج می برند.

به نظر می رسد ایران به صورت موقت نقشه های نامزد کردن مجدد شخصیت هایی که قبلا توسط برهم صالح پذیرفته نشده اند از جمله «اسعد العیدانی»، استاندار بصره، «قصی السهیل»، وزیر آموزش عالی و «محمد شیاع السودانی»، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان، را متوقف کرده است.

از این رو احزاب شیعه وابسته به ایران، به جای فشار به برهم صالح برای مکلف کردن یکی از این افراد برای تشکیل دولت جدید، تلاش می کنند تا عادل عبدالمهدی را به بهانه اینکه خواسته های مقامات بارز سنی و کرد را برآورده می کند، به منصب نخست وزیری برگردانند.

اما تاکتیکی که طرفداران مکلف شدن الکاظمی یا الزرفی دارند، که همان استقبال از فعالان بارز تظاهرات و گفت وگو با آنها در خصوص امکان پشتیبانی از یک نامزد برای تشکیل دولت موقت که وظیفه آن اجرای انتخابات زودهنگام است، شاید دریچه ای برای تغییر سیاسی عمیق تری باشد.

به گفته کارشناسان، شخصیت های سیاسی سنتی شیعه، از این می ترسند که شخصیت های جدیدی در صورت وجود فرصت برای تصدی منصب های بالا در صف رهبری قرار بگیرند.

الکاظمی و الزرفی، دو نیروی تازه نفس هستند اما تعادل گرایش ها، را نیز حفظ می کنند، چرا که با وجود اینکه این دو هیچ ورودی به برنامه های سیاسی ایران در عراق نداشته اند، اما هیچ کدام از آنها دشمنی سیاسی خود با ایران را علنی نکرده اند.

در مقابل این دو از شخصیت های سیاسی هستند که داعیه دار تعادل در روابط خارجی و استفاده از امتیاز های رابطه ویژه بغداد و واشنگتن علاوه بر لزوم استقبال از کشورهای حاشیه خلیج هستند.

برخی منابع این نظر را دارند که مذاکرات کند و آهسته بغداد، دیگر شاهد معرفی اسامی غیر از الکاظمی و الزرفی برای تشکیل دولت جدید نخواهد بود با وجود اینکه برخی تمایلاتی در درون پارلمان برای حل این موضوع با روش های دیگری نیز وجود دارد.

در همین راستا، «احمد الجبوری»، نماینده شهر موصل گفت که شکست مقامات سیاسی در تامین پوشش لازم برای روی کار آوردن محمد علاوی، این فرصت را به پارلمان می دهد تا یکی از اعضای خود را برای تشکیل دولت جدید انتخاب کند چرا که پر از شخصیت های شایسته است.

به نظر الجبوری این گزینه در صورتی که نمایندگان قبل از ارسال به برهم صالح روی آن کار کنند، اکثریت آرای پارلمان را خواهد داشت چرا که گزینه ای ناشی از پیشنهاد خود پارلمان است.

وی تلویحا اشاره کرد که اصرار به انتخاب نخست وزیر در نشست های خاص میان سران سیاسی در اتاق های بسته به معنای تحریک بیشتر پارلمان برای این اقدام است.

از دیگر راه حل های حل این مشکل نیز آن است که نمایندگان فراکسیون سائرون که تحت حمایت «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر است، می گویند حق کاندیدا کردن شخصیت نخست وزیر فقط اختصاص به آنها دارد چرا که فراکسیون آنها، فراکسیون اکثریت است.

این نمایندگان فراتر از مسأله بررسی این گزینه رفته و شخص مشخصی برای نخست وزیری مطرح کردند که آن «حسن الکعبی»، نایب رئیس اول پارلمان است.

به گفته برخی منابع آگاه، انتشار ویروس کرونا در ایران، خسارت زیادی به مذاکرات مقامات عراقی برای انتخاب نامزد نخست وزیری عراق وارد کرده است.

این منابع توضیح دادند که مشارکت ایران در اداره مذاکرات عراق برای انتخاب نخست وزیر جدید بسیار در روزهای گذشته ضعیف بوده، چرا که ایران درگیر مساله انتشار ویروس کرونا است، ویروسی که کل منطقه را تهدید می کند.

اما ایران در پی جبران این موضوع است، از آنجا که شنبه، «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را به بغداد برای پیگیری آخرین تحولات پرونده سیاسی عراق به این کشور فرستاد.

تاکنون هیچ یک از منابع عراقی، جزئیاتی از دیدار شمخانی با برهم صالح، عادل عبدالمهدی، محمد الحلبوسی و سران بارز فراکسیون های سیاسی عراق را فاش نکرده اند.

با وجود اینکه نامزدی الکاظمی، هیچ اعتراض رسمی از جانب ایران نداشت اما کارشناسان از یک فهرست بزرگی از احتمالات  پس از دیدار شمخانی صحبت می کنند که احتمالا یک روز قبل از پایان مهلت قانونی 15 روزه رئیس جمهور برای انتخاب نخست وزیر جدید عراق، خلاصه آن اتفاق بیافتد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا