خبر اولسیاسی

نگرانی چهره های سیاسی عراق از تحریم های تازه امریکا/ تحریم های جدید نزدیکترین افراد به «عادل عبدالمهدی» را هدف می گیرد

این لیست پس از گزارش تفصیلی نماینده سازمان ملل متحد در امور عراق در شورای امنیت درباره اوضاع عراق و نقش گروه‌های شبه نظامی در سرکوب تظاهرات ارائه می‌شود.

میدل ایست نیوز: مقامات سیاسی و حکومتی عراق لیست تازه‌ای از تحریم‌های امریکا در مورد مسئولان حکومتی و امنیتی و فرماندهان شاخص «الحشد الشعبی» به علت دست داشتن در سرکوب تظاهرات مردمی و نقض حقوق بشر را انتظار می‌کشند.

این لیست تازه از نوع مجموعه‌ای از تحریم‌ها خواهد بود که در ماه دسامبر نیز ازسوی امریکا اعلام شد. همچنین این لیست پس از گزارش تفصیلی «جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق، در شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع عراق و نقش گروه‌های شبه نظامی در سرکوب تظاهرات ارائه می‌شود. او در گزارش خود از ادامه حملات به تظاهرات‌کنندگان و ربودن فعالان تظاهرات و ادامه قتل و محدودیت آزادی بیان و رسانه‌ها سخن گفت و گروه‌های شبه‌نظامی را تهدیدکننده ثبات و موجودیت حکومت عراق خواند.

یک مقام بلندپایه در شورای امنیت ملی عراق تأکید کرد که گزارش هفته گذشته پلاسخرت باعث شده که همه در بغداد منتظر لیست تازه‌ای از تحریم‌های علیه چهره‌های حکومتی و امنیتی و مقامات الحشد الشعبی باشند و افزود که احتمالا در لیست جدید تحریم‌ها نام «عادل عبدالمهدی» نیز دیده شود.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت که امریکا می‌کوشد پای دادگاه جنایی بین‌المللی به موضوع بکشد و افزود که برخی نیروهای سیاسی عراق «متیو تولر»، سفیر ایالات متحده در بغداد، را مسئول ارائه گزارش‌هایی درباره تظاهرات می‌دانند که خالی از هدف‌گیری سیاسی علیه مخالفان سیاست‌های امریکا در عراق نیست.

به گفته این مقام انتظار می‌رود که بیش از 20 شخصیت عراقی که مسئول استفاده از گلوله دربرابر تظاهرات‌کنندگان یا شکنجه بازداشت‌شدگان یا ربوده شدن فعالان یا محدود کردن اینترنت و محدودیت آزادی مطبوعات و رسانه و محدودیت دسترسی شهروندان عراقی به اطلاعات بوده‌اند در لیست تازه تحریم‌های ایالات متحده باشند.

این مقام تأکید کرد که یکی از اصلی‌ترین کسانی که احتمالا نامشان در این لیست باشد «محمد الهاشمی»، معروف به «ابوجهاد الهاشمی»، مدیر دفتر نخست مستعفی و مشاور امور الحشد الشعبی در نخست‌وزیری و مسئول امنیت منطقه خضراء و همچنین سرتیپ «تحسین العبودی» معروف به «ابومنتظر الحسینی»، و سرلشکر «عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح، و «ثامر محمد اسماعیل»، معروف به ابوتراب، فرمانده نیروهای واکنش فوری پلیس فدرال، و سرلشکر جمیل الشمری و سرلشکر رشید فلیح و چهره‌های شاخصی از حشد ازجمله ابوزینب اللامی، سلمان دفار، ابو ایمان البهادلی، حامد الجزائری، ابوآلاء الولائی، عبدالعزیز المحمداوی (معروف به ابوفدک و الخال) هستند و افزود که احتمال در این پرونده اتهاماتی متوجه خود عادل عبدالمهدی نیز بشود.

همزمان یک عضو شاخص ائتلاف سائرون (وابسته به «سید مقتدی صدر») نیز که نخواسته نامش فاش شود گفت که چنین لیستی هرچه باشد تأثیری در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت جدید نخواهد داشت.

او گفت که امریکایی ها تصمیم خود را در این باره گرفته‌اند و چهره‌های نزدیک به امریکا این پیغام‌ها را به نیروهای سیاسی عراقی داده‌اند و افزود که به نظر ما گزارش نماینده سازمان ملل به نحوی تنظیم شد که متناسب با خواست امریکایی‌ها بود.

همزمان «باسم خشان»، نماینده مجلس عراق، تأکید کرد که مقامات سیاسی عراق نگرانی های جدی درباره این تحریم‌ها دارند و احتمالا علاوه بر تحریم پای آنها به دادگاه‌های بین‌المللی هم باز شود.

او گفت که دستور سرکوب و حمله به تظاهرات کنندگان از دفتر نخست‌وزیر صادر می‌شد و عادل عبدالمهدی در این باره مسئول است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا