خبر اولسیاسی

پیام های نخستین سفر «اسماعیل قاآنی» به سوریه

رسانه‌های مخالف سوریه تصاویری از دیدارهای قاآنی در این کشور منتشر کرده اند و گفته می‌شود که این سفر در اوایل فوریه انجام شده است.

میدل ایست نیوز: سفر «اسماعیل قاآنی»، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه ایران، به سوریه که روز شنبه خبر آن به رسانه‌ها درز کرد دربردارنده پیام‌های متعدد به‌خصوص درباره ادامه نفوذ ایران در سوریه است. این اولین سفر قاآنی پس از نشستن وی به جای سردار «قاسم سلیمانی» است.

رسانه‌های مخالف سوریه تصاویری از دیدارهای قاآنی در این کشور منتشر کرده اند و گفته می‌شود که این سفر در اوایل فوریه انجام شده است.

او در این سفر از میدان‌های جنگ که نیروهای الحشد الشعبی عراق و نیروهای حزب الله لبنان حضور دارند در حومه غربی حلب، نزدیک روستاهای نبل و الزهراء و نیز روستای خان طومان و پایگاه نظامی ایران جبل عزان در جنوب حلب و همچنین پایگاه بزرگ‌تر ایران در غرب سوریه بازدید کرد.

تردیدی نیست که بازدید فرمانده نیروی قدس از مناطق کاهش تنش در سوریه نشان‌دهنده پافشاری ایران بر اثبات حضور قدرتمند خود در سوریه و میدان‌های جنگ شمالی آن پس از مطرح شدن تردیدهایی در این باره پس از ترور قاسم سلیمانی است. اما برخلاف بسیاری گمانه‌زنی‌ها، ایران در حال افزایش نفوذ خود در سوریه است و همه تهدیدها و پیش‌بینی‌ها را نادیده گرفته است.

به نظر «حسن هاشمیان»، کارشناس مسائل ایران، دیدار قاآنی در اواخر فوریه و نه اوایل آن صورت گرفته است. او به «العربی الجدید» گفت که قاآنی با انتقاداتی مواجه شده که چرا برخلاف سلیمانی حضور میدانی در صحنه جنگ در سوریه و عراق و یمن ندارد و او با سفر به سوریه می‌خواهد تأکید کند که حکومت سوریه کاملا برای ایران قابل اعتماد است و او در امنیت کامل می‌تواند به سوریه برود.

هاشمیان افزود که حمله ترکیه به نیروهای سوریه در حومه ادلب برای ایران غافلگیرکننده بود و توافق بعدی ترکیه با روسیه نشان داد که ایران دیگر بازیگر مهمی در پرونده سوریه دانسته نمی‌شود و بیشتر تابع تصمیمات روسیه شمرده می‌شود. او تأکید کرد که در شرایط کنونی ایران امکان درگیر شدن با ترکیه در ادلب و نیز رویارویی سیاسی با اردوغان را ندارد برای همین فقط می‌تواند به وضع موجود ادامه دهد.

«فاتح حسون»، از سران مخالفان سوریه، نیز معتقد است که حضور فرماندهی در این سطح در میدان جنگ نشان می‌دهد که ایران می‌خواهد بگوید که در آنچه در سوریه می‌گذرد همچنان نقش کلیدی دارد و همه چیز به اراده روسیه منحصر نمی‌شود.

او افزود که این سفر همچنین به مبارزه طلبیدن امریکاست و ایران می‌کوشد نشان دهد که با کشته شدن قاسم سلیمانی نیز همچنان روش و شیوه اوست که پیش گرفته می‌شود، ضمن اینکه این سفر به افزایش روحیه نیروهای وابسته به ایران در سوریه هم کمک می‌کند و پیغامی به ترکیه هم هست.

این سفر پس از پیش‌روی سریع نیروهای ترکیه در مناطق «کاهش تنش» در حومه ادلب انجام شده است. ترکیه هفته پیش عملیاتی را در ادلب آغاز کرد که با توافق روسیه و ترکیه متوقف شد. توافقی که به نظر بسیاری از تحلیلگران با توجه به ادامه اعزام نیرو به این منطقه از جانب ترکیه و افزایش حضور نظامی سوریه و متحدان ایرانی‌اش، توافقی شکننده به نظر می‌آید.

ایران و شبه‌نظامیان تابع آن حضوری چشمگیر در درگیری های اخیر داشته‌اند. ایرانی‌ها هفت نقطه منطقه کاهش تنش را به موجب توافقات آستانه در کنترل خود دارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا