خبر اولسیاسی

دو شرط برای بازگشت «عبدالمهدی» به نخست وزیری/ تشکیل کمیته 7 نفره برای معرفی نخست وزیر جدید

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق به نیروهای سیاسی شیعه پیغام داده که تا نیمه هفته آینده فرصت دارند که نخست وزیر جدید را معرفی کنند.

میدل ایست نیوز: در حالی که منابع خبری خبر داده‌اند که «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق به نیروهای سیاسی شیعه پیغام داده که تا نیمه هفته آینده فرصت دارند که نخست وزیر جدید را معرفی کنند، به نظر می‌آید تحولات تازه‌ای در روند مذاکرات برای معرفی نخست وزیر جدید رخ داده است.

«علاء الربیعی»، نماینده مجلس از ائتلاف سائرون (وابسته به سید مقتدی صدر) تأکید کرد که کمیته‌ای از نمایندگان تشکل‌های سیاسی برای انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی تشکیل شده است.

او گفت که این کمیته متشکل از «نبیل الطرفی» (سائرون)، «عدنان فیحان» (فتح)، احمد الفتلاوی (جریان حکمت ملی)، «باسم العوادی» (نصر)، «حسن السنید» (دولت قانون)، «حیدر الفؤادی» (عطاء)، و «عبدالحسین الموسوی» (فضیلت) است و همین کمیته هفت نفره نخست‌وزیر بعدی را انتخاب خواهد کرد.

وی افزود که تاکنون توافقی درباره شخص نخست‌وزیر صورت نگرفته اما موضوع سازوکار معرفی نخست‌وزیر مورد توافق قرار گرفته و بدین ترتیب است که 5 نام از میان نامزدها مطرح می‌شود و یکی از آنها با رأی اکثریت اعضای کمیته به رئیس جمهور معرفی خواهد شد.

«فلاح عبدالکریم»، عضو ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» نیز گفت که تحرکات سیاسی جدی برای حل اختلافات و معرفی نخست‌وزیر در مهلت قانوني 15روزه در جریان است.

او گفت که نامزدهای مطرح «علی شکری»، «عدنان الزرفی»، «مصطفی الکاظمی»، «سامی الاعرجی» و افراد دیگری هستند و افزود که لازم است شخصیتی قدرتمند به نخست‌وزیری بنشیند که بتواند بحران مالی و بحران ویروس کرونا را مدیریت کند.

وی تأکید کرد که مسئولیت ناکامی دولت مستعفی متوجه نخست‌وزیر نیست بلکه تشکل‌های سیاسی در آن مسئول‌اند  چون همه آنها پست‌های وزارتی را سهم خود می‌دانستند.

همزمان «طه محمد امین»، عضو اتحادیه میهنی کردستان، تأکید کرد که این اتحادیه از تشکیل دولت جدید براساس اصل توافق سیاسی حمایت می‌کند.

او گفت که موضوع انتخاب مجدد «عادل عبدالمهدی» یکی از گزینه‌های مطرح در مذاکرات گروه‌های سیاسی است و افزود که بازگشت عبدالمهدی به قدرت دو شرط دارد: یکی آنکه او با معرفی دولتی جدید و گرفتن رأی اعتماد مجدد از مجلس موافقت کند دیگر آنکه نیروهای مخالف به معرفی عبدالمهدی برای نخست‌وزیری رضایت دهند.

وی تأکید کرد که علاوه بر نام عبدالمهدی، نام‌های دیگری هم برای نخست‌وزیری مطرح شده که از همه مهم‌تر مصطفی الکاظمی و علی شکری هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا