خبر اولسیاسی

منابع عراقی: جنگنده ها و پهپادهای امریکا سراسر شب گذشته را بر فراز مواضع الحشد الشعبی در پرواز بودند

جنگنده‌های و پهپادهای امریکایی سراسر شب گذشته را برفراز مواضع نیروهای الحشد الشعبی در چند منطقه جنوب و مرکز و غرب عراق در حال پرواز بوده‌اند.

میدل ایست نیوز: چند مقام عراقی در بغداد خبر دادند که جنگنده‌های و پهپادهای امریکایی سراسر شب گذشته را برفراز مواضع نیروهای الحشد الشعبی در چند منطقه جنوب و مرکز و غرب عراق در حال پرواز بوده‌اند.

به گفته یک مقام عراقی ادامه یافتن پرواز این هواپیماها در آسمان عراق حامل این پیغام است که اگر این گروه‌های مسلح بخواهند به حمله اخیر امریکا واکنش نشان دهند، امریکا آماده بمباران تازه مواضع آنها است.

همزمان قرار است نتایج جلسه سران نیروهای الحشد الشعبی به‌زودی اعلام شود. جلسه‌ای که تعدادی از مهم‌ترین فرماندهان حشد از جمله «قیس الخزعلی»، رئیس عصائب اهل الحق، و «اکرم الکعبی»، رئیس جنبش النجباء، و «ابوآلاء الولائی»، رئیس گردان‌های سید الشهداء، «به علل امنیتی» در این جلسه حاضر نشده‌اند.

یک مقام بلندپایه عراقی به «العربی الجدید» گفت که هواپیماهای امریکایی در آسمان عراق بر مسیرهای هوایی بابل و بغداد و کربلا و استان انبار و نزدیکی مرز عراق با سوریه و اردن و عربستان در پرواز مانده‌اند.

این مقام افزود که بالگردها و پهپادهای امریکایی بر فراز بغداد و منطقه خضراء که مقر سفارتخانه‌های امریکا و بریتانیا و همچنین ستاد عملیات ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم است نیز پرواز کرده‌اند.

به گفته این مقام عراقی، امریکا با این اقدام می‌خواهد در آماده‌باش جهت جلوگیری از هرگونه واکنش گروه‌های مسلح به حملات روز جمعه یا پاسخ دادن فوری به حمله احتمالی است.

یک عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق نیز که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که طرف بریتانیایی در آنچه به حمله راکتی به پایگاه التاجی و کشته شدن یک سرباز انگلیسی در این حمله مربوط می‌شده برخورد دوستانه‌ای با عراق نشان نداده است.

وی گفت که انگلستان ادامه حضور گروه‌های مسلح خارج از قانون را تهدیدی برای خود عراق و مشروعیت حکومت آن دانسته زیرا حکومت عراق از این گروه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی تأکید کرد که موضع بریتانیا بی تردید بر مواضع دیگر کشورهای اروپایی نیز تأثیر خواهد نهاد و چه‌بسا باعث انزوای سیاسی عراق از نوع آنچه در دهه 1990 شاهد بود شود.

سازمان الحشد الشعبی تاکنون هیچ واکنش رسمی به حملات امریکا به مواضع حزب الله عراق در 5 نقطه این کشور نشان نداده است. هرچند ظهر جمعه اعلام شد که الحشد الشعبی به زودی بیانیه مهمی صادر خواهد کرد اما تا لحظه تنظیم این گزارش (ظهر شنبه) از این بیانیه خبری نشده است.

البته برخی گروه‌های عضو الحشد الشعبی مانند عصائب اهل الحق و جنبش النجباء با صدور بیانیه‌هایی به این حملات واکنش‌های شدیدی نشان دادند.

همزمان فرماندهی عملیات مشترک عراق، امروز شنبه (14 مارس)، از زخمی شدن دو نظامی در فرماندهی پدافند هوایی بر اثر حمله دوباره به پایگاه التاجی خبر داد.

در بیانیه عملیات مشترک عراق آمده: «پایگاه التاجی هدف حملات موشکی قرار گرفت و خسارت های اولیه آن زخمی شدن 2 تن از نظامیان پدافند هوایی است.»

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا