اجتماعیخبر اول

وزیر بهداشت عراق: برای برخورد با ویروس کرونا ماهانه 150 میلیون دلار لازم داریم/ ایران قاطعیت نشان نداد برای همین ویروس کرونا فراگیر شد

وزیر بهداشت عراق تأکید کرد که این کشور امکانات و توانایی درمان هزاران بیمار مبتلا به ویروس کرونا را ندارد و خواستار تمهیداتی برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی شد.

میدل ایست نیوز: «جعفر علاوی»، وزیر بهداشت عراق، تأکید کرد که این کشور امکانات و توانایی درمان هزاران بیمار مبتلا به ویروس کرونا را ندارد و خواستار تمهیداتی برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی شد.

او در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «العراقیه» گفت که عملکرد وزارت بهداشت عراق در این باره از بسیاری کشورهای منطقه بهتر بوده و افزود که وزارت بهداشت از مرجعیت عالی شیعه خواست که درباره جلوگیری از تجمعات دینی موضعی بگیرد و مرجعیت در طی 24 ساعت موضع مناسب را گرفت.

وی نسبت به حضور انبوه زایران در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) ابراز نگرانی کرد و افزود که یکی از تمهیدات انجام شده ممنوعیت تردد بین استان‌ها بوده است.

علاوی تأکید کرد که دولت امکان جلوگیری از برگزاری زیارت‌های مذهبی را ندارد چون تصمیم‌گیری در این باره با نهادهای دینی است و افزود که عراق امکانات و توانایی درمان هزاران بیمار را نخواهد داشت و برای همین توصیه می‌کند که تجمعات دینی فعلا برگزار نشود.

وی تأکید کرد که اگر مردم به توصیه ها عمل نکنند دولت مجبور به قرنطینه شهر و تعیین قانون منع آمد و شد خواهد بود.

وزیر بهداشت عراق گفت که ایران در جلوگیری از انتشار کرونا در خارج از شهر قم که مرکز اولیه بیماری بود قاطعیت نشان نداد و در برخورد با این موضوع آسان‌ گرفت و به علت همین کوتاهی‌ها موضوع به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شد.

به گفته علاوی، ایران در شاخص های سازمان بهداشت جهانی رتبه 80 و عراق رتبه 176 را دارد و اگر ایران از آغاز به صورت درست با موضوع مواجه شده بود دچار فراگیر شدن بیماری نمی شد.

او گفت که برای کنترل و درمان بیماری کرونا ماهانه 150 میلیون دلار بودجه لازم است و عراق چنین امکاناتی ندارد. وی افزود که چین در چند روز یک بیمارستان برای مبتلایان به کرونا ساخت و عراق 13 بیمارستان دارد که ساختشان بیش از 10 سال طول کشیده است.

علاوی تأکید کرد که بسته شدن مرز عراق با ترکیه و ایران را خواستار شده و  برای تکمیل ساخت 10 بیمارستان از جمله بیمارستان ترکیه ای و بیمارستان آلمانی ها فشارهایی آورده است.

وزیر بهداشت عراق تأکید کرد که براساس اطلاعات موجود با گرم شدن هوا این ویروس بسیار ضعیف خواهد شد و پیش‌بینی کرد که احتمالا خطر کرونا تا دو یا سه هفته دیگر برقرار باشد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا