خبر اولسیاسی

ادامه تلاش ها برای کنار زدن «عدنان الزرفی»/ نیروهای سیاسی پیش از نهایی کردن برکناری الزرفی در پی توافق بر سر نامزدی تازه هستند

در حال حاضر نیروهای سیاسی شیعی می کوشند که بر چهره ای تازه توافق کنند تا «اشتباه قبلی» تکرار نشود.

میدل ایست نیوز: در میانه گمانه زنی ها درباره احتمال اعلام انصراف «عدنان الزرفی» از نخست وزیری به ناتوانی وی در جلب حمایت تشکل های شیعی، منابعی در ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) خبر داده اند که رایزنی های نیروهای سیاسی شیعی ادامه دارد.

به گزارش روزنامه «الاخبار»، چاپ بیروت، دیدارها و رایزنی های نیروهای سیاسی شیعی یا به اصطلاح «بیت شیعی» ادامه دارد، اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است. این منابع می گویند که وقتی می توان گفت که مذاکرات نتیجه داشته است که «سید مقتدی صدر» موضعی علنی بگیرد.

همزمان منابع در عراق از دو جلسه پی در پی در منزل سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی، خبر داده اند، که در اولی نیروهای نزدیک به ایران و الحشد الشعبی حضور داشته اند و در دومی نماینده صدر و «هادی العامری». براساس این گزارش ها در نشست اول توافق شده که به رئیس جمهور ابلاغ شود که نیروهای سیاسی شیعی با انتخاب الزرفی موافق نیستند. جلسه دوم هم که ساعت 11 شب آغاز شده احتمالا نتایجی مشابه داشته است هرچند به گفته این منابع «بعید نیست صدر همچنان بر نخست وزیری الزرفی پافشاری کند».

چند منبع سیاسی گفته اند که در حال حاضر نیروهای سیاسی شیعی می کوشند که بر چهره ای تازه توافق کنند تا «اشتباه قبلی» تکرار و به بحران سیاسی در کشور و بلا تکلیفی در انتخاب نخست وزیر دامن زده نشود.

برخی نیروهای سیاسی شیعی در این فضای آشفتگی ناشی از ناتوانی از توافق، می کوشند که از فضا برای تصفیه حساب با «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق استفاده کنند. این نیروها که اکثرشان از ائتلاف بناء (متشکل از ائتلاف های العامری، نوری المالکی، خمیس الخنجر، فالح الفیاض و دیگران) هستند رئیس جمهور را به نادیده گرفتن چارچوب قانونی معرفی نخست وزیر متهم می کنند، هرچند خود نشان داده اند که توانایی بازنگری در عملکرد خود را ندارند و نمی توانند باعث آرامش در فضای سیاسی کشور شوند.

در این شرایط همچنین بسیاری معتقدند که «عادل عبدالمهدی» همچنان بهترین گزینه برای اداره مرحله کنونی تا زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد است. برخی نیروهای سیاسی می گویند که «آنچه می گذرد صرفا اتلاف وقت است چون نیروهای سیاسی گزینه ای غیر از عبدالمهدی ندارند». به گفته این نیروها ناکامی الزرفی معنایی جز ماندن بیشتر عبدالمهدی نخواهد داشت.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا