اجتماعیخبر اول

مشکلات متعدد وضعیت بهداشت و سلامت در عراق

سازمان جهانی بهداشت از نبود 50 درصد از داروهای اساسی در عراق پرده برداشت.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه خبری یقین، خردمندان از گذشته بر اهمیت بخش سلامت در حفظ جسم و ذهن انسان برای لذت بردن از زندگی خوب و دلپذیر توافق داشته اند و برای کسی که از سلامتی خوبی برخوردار نیست، هیچ یک از لذت های زندگی دلپذیر نخواهد بود.

وضعیت بهداشت در عراق از سال 2003، اهمال و سراشیبی ترسناکی را شاهد بوده و شهروندان عراقی را به جستجوی پناهگاه های خارجی واداشته تا در آنها داروی شفا بخش دردها و بیماری های عجیب ناشی از سلاح های کشنده اشغال آمریکا را بیابند و بی توجهی شدید دولت به بخش حیاتی بهداشت بر شدت این امر افزوده است.

سال هاست که شهروندان عراقی، درمان در بیمارستان های اردن و ترکیه و هند و غیره در جهان را به درمان در بیمارستان های عراقی ترجیج داده اند و از مهم ترین دلایل این امر، عدم اعتماد شهروندان به سطح علمی پزشکی عراق و ادامه جنایت اهمال بخش بهداشت و به خصوص در بیمارستان های دولتی است که دیگر رایگان نیست بلکه بدون رعایت شرایط سخت زندگی قشرکم بضاعت جامعه، سود بسیاری از آنها به دست می آورد.

عدم حضور دولت در میان مردم و گسترش نیروهای تروریستی، کادر درمانی عراق را مجبور به مهاجرت به انگلستان و اردن و امریکا و غیره کرده است.

به گزارش وبگاه خبری صوت العراق، در گزارش «دکتر علاء الدین العلوان»، وزیر بهداشت عراق، در مه 2019 آمده است: مشکلات سازمان بهداشت در عراق از کمبود بودجه اختصاصی و پایین آمدن جایگاه بهداشت در بودجه دولت است و در ادامه می افزاید نحوه تامین بودجه بهداشت، پیامدهای مستقیمی بر توانایی افراد در برخوردار شدن از مراقبت های مناسب بهداشتی و درمانی دارد و کمبود بودجه خدمات اساسی بهداشت و پرداخت مستقیم خدمات بهداشت و درمان که مردم به شدت به آن نیاز دارند، منجر به مشکلات مالی شهروندان یا سقوط آنها به ورطه فقر می شود.

اولویت پایین بهداشت و محیط زیست در برنامه های دولت های مختلف، سهم بزرگی در وخامت اوضاع بهداشت و درمان در عراق داشته است.

این گزارش تاکید می کند، کل بودجه دولت در سال 2019 حدود 133 تریلیون دینار بوده که میزان در نظر گرفته شده برای هر دو بخش بهداشت و محیط زیست فقط 6 تریلیون یعنی 4.5 درصد بوده که در مقایسه با بیشتر کشورهای جهان درصد پایینی است و سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر در عراق کمترین در منطقه است، به طوری که در سال 2015، 152 دولار تخمین زده شد که در ایران 366 دولار و در اردن 257 دولار بوده است.

مبالغ اختصاص یافته به داروها و تجهیزات پزشکی در بودجه کنونی حدود 1.5 تریلیون دینار است که این میزان حتی برای تامین نیاز کلی داروهای ضروری کافی نیست، به ویژه که کشور از بحران شدید دارو رنج می برد.

به گزارش وبگاه خبری اولترا صوت، تنها با دیدن یکی از بیمارستان های دولتی چه در پایتخت بغداد و چه در استان های دیگر، حجم کمبودها در همه چیز از داروها و آزمایشگاه ها و خانواده های بیماران و حتی پزشکان به شدت به چشم می خورد، با این حال همچنان از ساعات اولیه صبح تا شب مملو از مراجعین است.

اکثر این بیماران از قشر کم بضاعت جامعه و اندکی از قشر متوسط هستند و غالبا به مشاوره پزشکی اکتفا می کنند و سپس به علت نبود داروهای ضروری در داروخانه های بیمارستان به داروخانه های پرازدحام همان خیابان بیمارستان مراجعه می کنند و عجیب نیست که وزارت بهداشت، کیفیت پایین خدمات و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و کمترین میزان نظافت در بیمارستان های عمومی را پنهان می کند.

داروی بسیاری از بیماری های سخت به تدریج نایاب شده و به فراموشی سپرده شده است و اکنون عدم مراجعه بیماران به داروخانه بیمارستان ها ی دولتی به امری عادی تبدیل شده است، زیرا معمولا تنها حاوی مسکن ها هستند و اگر انواع دیگری از داروها را دارا باشند، بیش از 10 نوع از داروهای بی کیفیت نیست که ویژه درمان سرما خوردگی و التهاب هاست.
دولت عراق و وزارت بهداشت در حل این بحران که کشور در 15 سال گذشته از آن رنج برده، شکست سختی خورده است و بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج در نبود داروهای خاص خود در انتظار مرگی تدریجی هستند.

به گزارش وبگاه خبری نون پست، سازمان جهانی بهداشت از نبود 50 درصد از داروهای اساسی در عراق پرده برداشت و دولت عراق را به اختصاص 10 درصد از بودجه کشور به بخش بهداشت و سلامت دعوت کرد.

در گیر و داد افزایش هزینه های دولت در حوزه های امنیت و دفاع و پرداخت حقوق کارمندان دولت، صرف نظر از فساد مالی در بسیاری از بخش ها، بخش بهداشت عمومی از مشکلات فراوانی رنج می برد و از جمله آنها، کمبود داروهای ضروری و ویرانی ده ها بیمارستان در استان های زیر سلطه سابق سازمان تروریستی داعش در زمان جنگ نیروهای عراقی و داعش است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا