خبر اولسیاسی

عقب نشینی تا تدارک کودتا، گمانه زنی ها درباره خروج نیروهای امریکایی از برخی پایگاه های نظامی در عراق

امریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که از پایگاه‌های نظامی‌ای که وضعیت امنیتی شکننده‌ای دارند و پناهگاه‌های امن در آنها وجود ندارد خارج شوند.

میدل ایست نیوز: صبح پنجشنبه نیروهای امریکایی از پایگاه نظامی القیاره در جنوب موصل خارج شدند و آن را به نیروهای عراقی تحویل دادند. این اقدام چند روز پس از تحویل پایگاه نظامی القائم به نیروهای عراقی انجام شده است.

این عقب‌نشینی پس از مرحله‌ای از تنش و حمله راکتی به پایگاه‌های نظامی عراق در استان‌های گوناگون و نیز حمله راکتی به نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد رخ داده است.

«هشام الهاشمی»، کارشناس امنیتی عراقی، تأکید می‌کند که امریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که از پایگاه‌های نظامی‌ای که وضعیت امنیتی شکننده‌ای دارند و پناهگاه‌های امن در آنها وجود ندارد خارج شوند.

او می‌گوید که پایگاه‌های القائم و القیاره چنین وضعیتی داشتند و در آینده نزدیک نوبت به پایگاه‌های  کی ـ 1 و بسمایه خواهد رسید.

وی اخبار منتشرشده درباره خروج نیروهای امریکایی از پایگاه الحبانیه در استان انبار عراق را بی اساس می داند و تأکید می‌کند که آنچه در این پایگاه اتفاق افتاده خروج نیروهای پیاده‌نظام و نیروهای مشترک از بخش‌های خارجی پایگاه طی اقدامی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است.

به گفته الهاشمی، تمرکز نیروهای امریکایی در پایگاه‌های بزرگ مانند عین الاسد به علت آن است که این پایگاه‌ها با تجهیزات پیشرفته‌ای ازجمله سامانه‌های دفاعی پاتریوت حفاظت می‌شوند.

الهاشمی تأکید می‌کند که هرگونه اقدامی ازجانب گروه‌های مسلح به واکنش شدید امریکا خواهد انجامید و عراق را درگیر مشکلات بزرگی خواهد کرد به‌خصوص که سامانه‌های دفاعی به‌صورت اتوماتیک کار می‌کند.

«احسان الشمری»، کارشناس سیاسی و رئیس مرکز اندیشه سیاسی در بغداد، نیز در برابر این فرضیه که این جابه‌جایی نیروها نوعی تلاش برای جلب رضایت گروه‌های شیعی است، تأکید می‌کند که خروج نیروهای امریکایی از برخی پایگاه‌ها مطلقا ابعاد سیاسی ندارد.

به نظر وی این جابه‌جایی‌ها صرفا تغییر مواضع متناسب با واگذاری مأموریت‌های جدید به نیروهای عراقی است و افزود که امریکا با مصوبه مجلس عراق درباره خروج نیروهای امریکایی مخالفت کرده و منطقی نیست که اکنون در پی جلب رضایت مخالفان حضورش در عراق برآید.

او درباره شایعات مطرح‌شده پیرامون احتمال بروز یک کودتای نظامی در عراق با حمایت واشنگتن و ارتباط آن با تغییر مواضع نیروهای امریکایی، تأکید می‌کند که دو مسیر پیش روی امریکایی‌ها می‌توان تصور کرد که در هردوی آنها نیازی به تغییر نظام سیاسی عراق ازطریق کودتا نیست: نخست آنکه امریکا از تحرکات سیاسی‌ در بغداد حمایت کند که باعث ایجاد معادله سیاسی تازه‌‌ای در عراق شود که چندان وابسته به ایران نباشد؛ دوم اینکه امریکا با حمایت گسترده از روند سیاسی آینده عراق دولت آینده را به درخواست کمک از امریکا براي تأمین امنیت بغداد وادارد.

«غانم العابد»، پژوهشگر سیاسی عراقی، نیز تأکید می‌کند که همین حد از جابه‌جایی‌های نیروهای امریکایی در عراق مایه نگرانی شدید شده است. به گفته وی، خطرناک‌ترین مناطق در عراق همین حاشیه صحرایی جنوب غرب موصل و نزدیک به مرز سوریه است که می‌تواند مرکز ازسرگیری فعالیت‌های داعش شود.

وی افزود که عدم حضور امریکایی‌ها در این منطقه و ارتباط تنگاتنگ این منطقه با خاک سوریه باعث نگرانی جدی از احتمال فعالیت مجدد تروریست‌های داعش می‌شود.

این اقدامات همزمان با خروج نیروهای فرانسوی و چک از عراق انجام شده است. «سامان نوح»، روزنامه‌نگار عراقی، تأکید می‌کند که تبعات سنگین اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بی‌تردید باعث کاهش بودجه‌های نظامی در این کشورها خواهد شد و این بدان معناست که این نیروها هرگز به عراق بازنخواهند گشت.

به نظر این روزنامه‌نگار عراقی، این موضوع احتمال خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق را کاملا منتفی می‌کند.

نوح می‌افزاید که امریکایی‌ها در پی حضوری استراتژیک و طولانی مدت در عراق هستند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا