سرخط خبرها

وزرای خارجه امریکا و عربستان: ادامه بی ثباتی در یمن به نفع حکومت ایران تمام می شود

مایک پومپئو و فیصل بن فرحان توافق داشتند كه یمن بی‌ثبات فقط به نفع حکومت ایران است و می‌بایست با رفتار بی‌ثبات کننده حکومت ایران در یمن مقابله کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه این کشور و همتای عربستانی خود در خصوص شیوع ویروس کرونا و وضعیت یمن صحبت کردند. در این تماس٬وزرای امور خارجه آمریکا و عربستان تاکید کردند که تداوم بی ثباتی در یمن به نفع حکومت ایران است.

«مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است، مایک پومپئو در صحبت با «فیصل بن فرحان آل سعود»، ضمن ابراز نگرانی از همه‌گیری کووید-۱۹، بر ضرورت پاسخی جهانی برای مقابله با آن تاکید کرد.

طبق این بیانیه وزرای خارجه دو کشور در خصوص درگیری‌ها در یمن بحث و رایزنی کرده و بر سر این موضوع توافق داشتند که تنها یک راه حل سیاسی می تواند ثبات، صلح و رفاه را در یمن محقق کند.

مایک پومپئو در ادامه حملات راکتی روز شنبه حوثی‌های ‌‌‌(یمن) به غیرنظامیان در عربستان را شدیدا محکوم کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است که مایک پومپئو از تلاش‌های مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور یمن برای کاهش تنش‌ها در یمن حمایت کرد.

این بیانیه اضافه کرده است: مایک پومپئو و فیصل بن فرحان توافق داشتند كه یمن بی‌ثبات فقط به نفع حکومت ایران است و می‌بایست با رفتار بی‌ثبات کننده حکومت ایران در یمن مقابله کرد.

مایک پومپئو همچنین بر ادامه حمایت ایالات متحده از عربستان در مقابل رفتارهای تهدید آمیز ایران تاکید کرده است.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ و در پی تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور از جمله صنعا، پایتخت، توسط شورشیان حوثی آغاز شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن قدرت به دولت یمن وارد این جنگ شد. با این همه حوثی‌ها هنوز اکثر شهرهای بزرگ کشور را در کنترل خود دارند.

برخی از رسانه‌های بین المللی از جنگ یمن به عنوان یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا