اجتماعیخبر اول

سازمان بهداشت جهانی گزارش «رویترز» درباره آمار ابتلا به کرونا در عراق را بی اساس دانست

تیم‌هایی از سازمان بهداشت جهانی در همه آزمایشگاه‌های تابع وزارت بهداشت حضور دارند و در جریان نتایج همه آزمایش‌ها قرار دارد و هیچ گونه تقلبی در آمارها وجود ندارد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق گزارش «رویترز» درباره غیر واقعی آمار ابتلا به ویروس کرونا در عراق را بی اساس دانست.

«ادهم اسماعیل»، نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق، طی اظهاراتی تأکید کرد که دولت عراق از آغاز کار به همه توصیه‌های این سازمان عمل کرده و همین باعث شده که آمار ابتلا در عراق در مقایسه با بسیاری کشور های منطقه پایین باشد.

او افزود که اگر این پایبندی دولت عراق نبود با توجه به طول مرزهای عراق با ایران که یکی از کانون های اصلی کرونا در منطقه است، شاهد آمار بسیار بالای ابتلا به ویروس کرونا در عراق بودیم.

وی تأکید کرد که تیم‌هایی از سازمان بهداشت جهانی در همه آزمایشگاه‌های تابع وزارت بهداشت حضور دارند و در جریان نتایج همه آزمایش‌ها قرار دارد و هیچ گونه تقلبی در آمارها وجود ندارد و آمارهای وزارت بهداشت عراق کاملا شفاف است.

اسماعیل افزود که در عراق در عرصه رسانه و نشر اخبار آزادی بسیار حاکم است و اگر موارد شناسایی‌نشده‌ای در کار بود خیلی سریع در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد و افزود که اگر کسی در آمارهای رسمی تشکیک دارد باید دلیل بیاورد.

وی تأکید کرد که وزارت بهداشت عراق با اقدامات سریع و مناسب توانست مانع از گسترش شدید ویروس شود و افزود که هم‌اکنون اگر بخواهند در اجرای منع آمدوشد کوتاهی کنند شاهد افزایش شدید موارد ابتلا خواهیم بود.

پیش از این خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به نقل از سه پزشک و یک مقام سیاسی در عراق گفت که شمار ابتلا به ویروس کرونا در این کشور هزاران بار بیشتر از عدد رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت عراق است.

سازمان ارتباطات و رسانه عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن به تعلیق در آوردن مجوز فعالیت خبرگزاری رویترز به علت متهم‌ کردن دولت این کشور به پنهان‌کاری در اعلام آمار قربانیان کرونا، این خبرگزاری را 25 میلیون دینار جریمه کرد.

سازمان ارتباطات عراق ضمن ابراز تعجب و تقبیح اخبار منتشر شده در رویترز درخصوص اینکه آمار افراد مبتلا به کرونا فراتر از آنچه اعلام شده، می باشد، اظهار داشت:در شرایطی که جهان برای مبارزه و متوقف کردن شیوع ویروس کرونا تمام تاب و توان خود را بکار بسته است، خبرگزاری رویترز که می بایست در تعامل با رویدادها به صورت حرفه‌ای عمل کند و اخبار را از منابع رسمی عراقی نقل کند، با تکیه بر منابع مبهم و نامعلوم، اخباری دروغین و جعلی منتشر می کند که با واقعیت سر ناسازگاری دارد و با این اقدام خود قوانین معمول در فعالیت رسانه‌ها را نقض می کند.

سازمان ارتباطات عراق در ادامه افزود:آمار افراد مبتلا به کرونا که از سوی این خبرگزاری اعلام شده است با آمار دفتر سازمان بهداشت جهانی که نمایندگان آن در همه آزمایشگاه‌های رسمی عراق حضور دارند، منافات دارد و غیر از آمار اعلام شده از سوی سازمان‌های مربوطه هیچ گونه آمار دیگری در این باره وجود ندارد.

این سازمان در پایان با بیان اینکه اقدام مذکور رویترز امنیت جامعه را به خطر می اندازد و مانعی در مسیر تلاش‌های سترگ دولت برای مبارزه با کرونا محسوب می شود، با استناد به اختیارات قانونی خود، به مدت 3 ماه فعالیت این خبرگزاری را تعلیق و آن را به پرداخت 25 میلیون دینار جریمه و عذرخواهی رسمی از دولت و ملت عراق ملزم کرد.

منبع
ان آر تی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا