خبر اولسیاسی

پشت پرده اختلافات داخلی حشد الشعبی در خصوص انتخاب جانشین «ابومهدی المهندس» چیست؟

اختلافات داخلی حشد الشعبی میان گروه های وابسته به ایران و شبه نظامیان طرفدار «آیت الله سیستانی» یکی از مسائلی است که کار انتخاب جانشین معاون سابق حشد الشعبی را سخت کرده است.

میدل ایست نیوز: پس از ترور سردار «سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و «ابومهدی المهندس»، معاون حشد الشعبی، توسط آمریکا، این دو سازمان تلاش زیادی برای انتخاب فرماندهی خود داشته اند.

در حالی که نیروی قدس سپاه پاسداران کمتر از 24 ساعت جانشین سلیمانی را تعیین کرد اما نیروهای حشد الشعبی که مجموعه ای نامنسجم و شبه سازمان است، بیش از از دست دادن فرمانده خود از مشکلات تعیین جانشین وی رنج می برد.

یکی از مشکلاتی که انتخاب جانشین وی را سخت کرده، اختلافات نیروهای حشد الشعبی میان گروه های وابسته به ایران و شبه نظامیان طرفدار «آیت الله سیستانی»، مرجعیت عالی عراق است.

از منظر تئوریک، شهادت المهندس نباید چالش بزرگی برای نیروهای حشد الشعبی ایجاد کند چرا که بر اساس ماده 78 قانون اساسی عراق، نخست وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح است و حشد الشعبی نیز جزئی از این نیروها محسوب می شود.

از طرفی دیگر «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی عراق نیز رئیس حشد الشعبی  به حساب می آید اما در عمل معاون وی مسئول این سازمان است بنابراین شهادت المهندس خلایی ایجاد کرد که گروه های درگیر درون این سازمان از ژانویه  سال جاری در تلاشند تا این خلا را پر کنند.

درگیری ها در نیمه فوریه افزایش یافت تا جائی که دو گروه نزدیک به سیستانی و دیگری نزدیک به ایران بر سر کنترل و رهبری این سازمان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

اما از دید تهران مشکل بدتر این است که درون گروه های وابسته به ایران در حشد الشعبی نیز رقابت وجود دارد.

در مرحله اول این رقابت نیروی قدس سپاه در 20 فوریه با انتخاب «ابو فدک المحمداوی»، فرمانده سابق کتائب حزب الله، به عنوان معاون حشد الشعبی پیروز شد و این انتخاب با استقبال رسانه های ایرانی رو به رو شد.

به گفته برخی منابع، یک کمیته متشکل از «ابو علی البصری»، معاون نائب رئیس حشد الشعبی، «ابو منتظر الحسینی»، فرمانده سپاه بدر، «ابو ایمان الباهلی»، رئیس اطلاعات الحشد الشعبی، «ابو علاء الولائی»، عضو گردان های سید الشهداء، «لیث الخزعلی»، عضو عصائب اهل الحق و «احمد الاسدی»، از گردان های جند الامام، ابو فدک را به عنوان جانشین ابو مهدی المهندس انتخاب کردند.

یک گزارش بعدا توضیح داد که ابو فدک، البصری و الباهلی 3 نامزد برای معاون حشد الشعبی بودند که ابوفدک به عنوان نامزد میانه رو در گروه وابسته به ایران درون حشد الشعبی انتخاب شد.

گروه های طرفدار آیت الله سیستانی در حشد الشعبی جزئی از این کمیته نبودند و پس از اعلام خبر انتخاب ابو فدک مخالفت خود را اعلام کردند.

«تیپ علی الاکبر»، «فرقة الامام علی القتالیة»، «فرقة العباس القتالیة» و «گردان های انصار المرجعیة»، از گروه های مخالف با جانشینی ابوفدک بودند.

اما با وجود این اختلافات، البصری ابراز امیدواری کرد که حکم ابوفدک برای جانشینی حشد الشعبی در 22 فوریه به امضای نخست وزیر برسد اما الفیاض در همین راستا اشاره کرد که نخست وزیر دولت پیشبرد امور ممکن است تعیین جانشین را تا تشکیل دولت آتی به تاخیر بیاندازد و تا 3 آوریل نیز هیچ حکم اجرایی یا تعیین رسمی از جانب نخست وزیر برای ابوفدک انجام نشد.

ممکن است این به تاخیر افتادن تا حدی اختلافات درون حشد الشعبی را نمایان کند.

اطلاعاتی کمی از ابوفدک وجود دارد و مخالفت با جانشینی وی نگرانی در خصوص گرایش سیاسی و وابستگی وی به تهران را نشان می دهد.

بر اساس یک سایت نزدیک به سپاه ایران، ابوفدک یکی از فرماندهان حزب الله در عراق است و قبل از سال 2003 عملیات های بسیاری علیه رژیم صدام حسین انجام داده و جزئی از فرماندهان بزرگ سپاه بدر است.

از طرفی دیگر «هشام الهاشمی»، تحلیلگر سیاسی عراق اطلاعاتی درباره وی منتشر کرده مبنی بر اینکه وی عضو سپاه بدر است و در عملیات های اطلاعاتی برای «هادی العامری»، دبیر کل سازمان بدر، شرکت داشته است.

الاسدی نیز در اظهارنظری در خصوص فعالیت های وی از سال 2003 گفت: «پس از سقوط صدام حسین، ابوفدک در گردان های حزب الله علیه اشغالگری فعالیت داشته و فرمانده نیروهای حشد الشعبی در جنگ با داعش نیز بوده است.»

برخی منابع نیز فاش کردند که ابوفدک همان کسی است که در 31 دسامبر 2019 اسم وی به عنوان «الخال» بر روی دیوار سفارت آمریکا نوشته شد و وی در سرکوب تظاهرات در بغداد به خصوص در پل «السنک» در دسامبر 2019 دست دارد.

در 22 فوریه نیز خبرگزاری بین المللی قرآن نزدیک به سپاه پاسداران ایران از انتخاب ابوفدک به عنوان موسس بخش موشکی عراق، مسئول قدرت داخلی عراق برای ساخت موشک و فرمانده گردان های حزب الله در جنگ های سوریه قدردانی کرد.

باید منتظر بود و دید که آیا دولت آتی دستور اجرایی رسمی برای تعیین ابوفدک به عنوان معاون حشد الشعبی صادر می کند یا خیر؛ که در صورت تعیین وی با چالشهای بسیاری از جمله مخالفت علنی گروه های طرفدار سیستانی رو به رو خواهد شد لذا نیروهای حشد الشعبی با سختی در خصوص انتخاب یک فرمانده در ماه های آتی رو به رو خواهد شد.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا