خبر اولسیاسی

با وجود توافق درباره معرفی «مصطفی الکاظمی»، «عدنان الزرفی» حاضر به انصراف نیست/ «صدر» ادامه حمایت از الزرفی را بی فایده می داند

یک منبع آگاه به «العرب» خبر داد که صدر روز یکشنبه در تماس تلفنی مستقیم با الحکیم به وی گفته که ادامه حمایت از الزرفی را بی فایده می‌داند.

میدل ایست نیوز: تکاپوهای سیاسی در عراق برای بستن راه به روی نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» شدت گرفته است. در دو روز گذشته سلسله جلساتی در منازل «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، و «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، برگزار شده که نتیجه آن توافق بر معرفی «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات عراق، به‌عنوان جانشین الزرفی بوده است.

نمایندگان «سید مقتدی صدر» در این جلسات حاضر نشده‌اند اما یک منبع آگاه به «العرب» خبر داد که صدر روز یکشنبه در تماس تلفنی مستقیم با الحکیم به وی گفته که ادامه حمایت از الزرفی را بی فایده می‌داند.

به گفته این منابع، صدر اعلام کرده که به شرط اجماع نیروهای سیاسی شیعه با معرفی الکاظمی به رئیس جمهور موافق است اما نمایندگان وی هنوز سند معرفی الکاظمی را امضا نکرده‌اند.

«حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف نصر، که الزرفی رئیس فراکسیون آن در مجلس است، هم تاکنون با این اتفاق نظر همراهی نکرده است و روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار اعطای فرصت لازم در چارچوب قانونی به الزرفی شد.

اما منابع آگاه تأکید کردند که العبادی به نیروهای سیاسی شیعی گفته که برای متقاعد کردن الزرفی به اعلام انصراف از نخست‌وزیری تلاش خود را خواهد کرد.

همزمان روزنامه «الشرق الاوسط» نیز به نقل از منابع آگاه خبر داد که از الزرفی خواسته شده که انصراف خود از مأموریت تشکیل کابینه را اعلام کند «اما او که به لجبازی معروف است» کاملا با این موضوع مخالفت کرده و گفته که مجلس است که باید در این باره تصمیم بگیرد.

این منابع تأکید کرده‌اند که الزرفی گفته که در هیچ حالتی حاضر به انصراف نیست و افزوده‌اند که این پافشاری باعث شده که اوضاع پیچیده شود و هم نیروهای سیاسی شیعی و هم هیئت رئیسه مجلس را که باید موعدی برای جلسه رأی اعتماد تعیین کنند به تنگنا انداخته است.

«برهان المعموری»، عضو فراکسیون سائرون، به رهبری سید مقتدی صدر، تأکید کرد که این فراکسیون با صرف‌نظر از نامزد نخست‌وزیری، از تشکیل دولت مقتدر و کارآمد در کوتاه‌ترین زمان ممکن حمایت می‌کند و افزود که از آنجا که مأمور شدن الزرفی پس از شکست کمیته هفت نفره بود، تصمیم‌گیری بعدی درباره کابینه الزرفی به تصمیم خود او یا مجلس منوط است.

«جاسم جاف»، از سران تشکل‌های سیاسی کرد، نیز درباره موضع این نیروها درقبال این مجادلات گفت که موضع کردها خودداری از وارد شدن به نزاع‌های سیاسی شیعیان است و «بر این اساس منتظر می‌مانیم تا ببینیم آنها بر سر چه چیزی به توافق می‌رسند».

پیش از این نیز منابع سیاسی در عراق خبر دادند که با وجود حمایت اکثر تشکل‌های سیاسی، برخی گروه‌های مسلح و از همه مهم‌تر شبه نظامیان «حزب الله عراق» همچنان با انتخاب الکاظمی مخالفت دارند و ائتلاف دولت قانون هم موافقت خود را مشروط به موافقت همه تشکل‌های سیاسی شیعی کرده است.

این منابع گفته‌اند که ائتلاف سائرون به رهبری «سید مقتدی صدر» هم دو شرط برای موافقت با الکاظمی تعیین کرده است: نخست آنکه همه گروه‌های سیاسی شیعی درباره وی به توافق برسند، دوم آنکه این تشکل‌های سیاسی رسماً مسئولیت این انتخاب را بپذیرند تا بعد نتوانند از آن شانه خالی کنند و اتفاقی که برای «عادل عبدالمهدی» افتاد تکرار شود.

این منابع گفته‌اند که جریان حکمت ملی هم از این موضوع استقبال کرده است. گفته می‌شود که ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» که الزرفی رئیس فراکسیون آن در مجلس است در جلسه شب گذشته حضور نداشته، هرچند در جریان مذاکرات قرار گرفته است.

از سوی دیگر، به گفته همین منابع، مصطفی الکاظمی هم برای پذیرش این مسئولیت شرط‌هایی تعیین کرده است: نخست آنکه رؤسای تشکل‌های سیاسی شیعی همگی سند معرفی وی به رئیس جمهور را امضا کنند، دوم آنکه تعهد کتبی درباره عدم دخالت در تشکیل کابینه و تدوین برنامه آن و عدم دخالت در تصمیمات دولت جدید بدهند.

این منابع گفته‌اند که الکاظمی نگران آن است که مطرح شدن نام وی بخشی از یک بازی سیاسی برای کنار زدن الزرفی و سپس مطرح شدن نامزدی دیگر یا حفظ عادل عبدالمهدی باشد.

منبع
العربالشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا