خبر اولسیاسی

موضع‌ مبهم صدر؛ مانعی بر سر راه معرفی الکاظمی به نخست‌وزیری

گفت‌وگوهای شتابزده گروه‌های سیاسی شیعی برای معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان جایگزین الزرفی با عدم موضعگیری روشن «سید مقتدی صدر» تاکنون به سرمنزل مقصود نرسیده است.

میدل ایست نیوز: گفت‌وگوهای شتاب‌زده فراکسیون‌های سیاسی مخالف «عدنان الزرفی»، نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق، تاکنون منجر به هر گونه توافق تعیین‌کننده و نهایی با دیگر فراکسیون‌ها بر سر معرفی نامزد خود یعنی «مصطفی الکاظمی» نشده است. نامزدی که در سایه ابهام موجود در موضع «سید مقتدی صدر» و تداوم نگرانی‌ها از حمایت وی از الزرفی، دوباره نامش مطرح شده است.

گروه‌های سیاسی شیعی پیشتر در نشست چند ساعته که در منطقه الجادریه بغداد داشتند بر سر معرفی الکاظمی به عنوان جایگزین الزرفی به توافق رسیدند.

این در حالی است که نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه اخیرا توانسته با جلب حمایت شمار جدیدی از نمایندگان پارلمان از فراکسیون‌های مختلف، بخت خود برای نشستن بر کرسی نخست‌وزیری را افزایش دهد.

طبق گفته شخصیت سیاسی آگاه از روند گفت‌وگوها، جبهه مخالف الزرفی روز گذشته سلسله مذاکرات و تماس‌های جدیدی برای معرفی الکاظمی به عنوان نامزد رسمی نخست وزیری انجام داده است اما مجادلات در این باره هنوز ادامه دارد.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «تلاش‌های کنونی معطوف به اقناع صدر برای حمایت از الکاظمی است اما وی تاکنون هیچ گونه موضع واضح و روشنی درباره پذیرش برداشتن حمایت خود از الزرفی و معرفی الکاظمی به عنوان جایگزین وی نشان نداده است.»

وی افزود: «سید مقتدی صدر با برقراری هر گونه تماس مستقیم با فراکسیون‌های دیگر مخالفت کرده و دو تن از معاونان خود را مامور ارتباط با این فراکسیون‌ها کرده که یکی از این آن دو شیخ مصطفی الیعقوبی است. در این میان رهبران بلندپایه ائتلاف الفتح تماس‌هایی را با رهبران سائرون برای اعمال فشار بر صدر به منظور پذیرش الکاظمی برقرار کرده اند اما تاکنون به پاسخ روشنی دست نیافته اند و ابهام همچنان بر موضع صدر سایه افکنده و بدین ترتیب وی با عدم موضعگیری روشن خود جلوی پیشرفت پرونده را گرفته است.»

منبع یاد شده ادامه داد: «فراکسیون‌های سیاسی مخالف الزرفی از موضع صدر مطمئن نیستند چرا که اخیرا وی تمایل خود را برای بردن پرونده دولت الزرفی به صحن پارلمان نشان داده است تا در صورت ناکامی در کسب رای اعتماد بتوان درباره جایگزین وی سخن گفت لذا فراکسیون‌های مخالف، اعمال فشار بر رئیس پارلمان برای عدم تشکیل جلسه پارلمان را کلید زده اند تا همه فراکسیون‌های سیاسی موضع خود در قبال الکاظمی را اعلام کنند.»

اما در این میان ائتلاف الفتح به عنوان شاخه سیاسی الحشد الشعبی بر وجود توافق با ائتلاف سائرون بر سر عدم تشکیل دولت الزرفی تاکید کرده است؛ «حامد الموسوی»، عضو فراکسیون الفتح اعلام کرد: ائتلاف سائرون با نشست اخیر گروه‌های شیعی بر سر معرفی الکاظمی همسو است و فراکسیون‌های سنی و کردی هم از نامزد مورد توافق گروه‌های شیعی حمایت می کنند.

در همین رابطه، گردان‌های حزب الله عراق هم وارد میدان شده و با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت با نخست وزیری «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مامور به تشکیل دولت جدید عراق، اعلام کرد که اجازه نخواهد داد دولتی که بسیاری از مسائل مهم را تهدید می کند و ملت به آن اطمینانی ندارد بر سر کار آورده شود.

همه این اقدامات در حالی است که «بشیر الحداد»؛ معاون رئیس پارلمان عراق از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی برنامه دولت متبوع الزرفی خبر داده و عنوان کرده است: پس از بررسی برنامه دولت و ارائه گزارشی به پارلمان، درباره زمان برگزاری جلسه رای اعتماد تصمیم گیری خواهد شد.

در این میان باید منتظر ماند و دید که آیا «عدنان الزرفی» تحت فشار گروه‌های شیعی مخالف، عطای نخست وزیری را به لقای آن بخشیده و از نامزدی آن کناره‌گیری خواهد کرد یا اینکه همچنان بر برگزاری جلسه رای اعتماد اصرار خواهد ورزید.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا