سرخط خبرهاسیاسی

آیا «برهم صالح» می تواند نامزدی «عدنان الزرفی» را لغو کند؟

«طارق حرب»،کارشناس حقوقی عراق از رئیس جمهوری این کشور خواست در مساله معرفی جایگزین «عدنان الزرفی» به سازوکارهای قانونی پایبند باشد.

میدل ایست نیوز: «طارق حرب»،کارشناس حقوقی عراق از رئیس جمهوری این کشور خواست در مساله معرفی جایگزین «عدنان الزرفی» به سازوکارهای قانونی پایبند باشد.

به گزارش شبکه الفرات، حرب در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: «دو راه برای جایگزین‌سازی شخصیت دیگری به جای عدنان الزرفی وجود دارد؛ نخست آنکه پارلمان با دادن رای اعتماد به کابینه پیشنهادی وی مخالف کند دوم آنکه خود الزرفی پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد، علنا از نامزدی نخست‌وزیری کناره‌گیری کند.»

وی تاکید کرد: «نه رئیس جمهوری و نه پارلمان صلاحیت و اختیار جایگزین‌سازی شخصیت دیگری با عدنان الزرفی جز با دو روش پیش‌گفته را ندارند و هر گونه تغییری باید با اتکا به شیوه‌های قانونی باشد تا رئیس جمهوری مورد انتقاد و اتهام به نقض قانون اساسی نشود.»

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق در 17 مارس گذشته عدنان الزرفی، رئیس فراکسیون النصر را مامور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد، اقدامی که با مخالفت برخی از گروه‌های شیعی با محوریت ائتلاف الفتح رو به رو شد.

در همین راستا، هشت گروه مسلح عراقی پیشتر با صدور بیانیه‌ای شدید اللحن ضمن مخالفت با نخست وزیری الزرفی، وی را نامزد سرویس اطلاعاتی امریکا معرفی کردند.

گروه‌های سیاسی شیعی عراق پس از کش و قوس‌های فراوان اخیرا بر سر معرفی مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور به عنوان جایگزین الزرفی به توافق رسیده اند و در این مسیر حمایت ائتلاف تحت رهبری الحلبوسی و اقلیم کردستان را هم با خود دارند اما الزرفی همچنان به برگزاری جلسه رای اعتماد پارلمان مصر است.

 

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا