خبر اولسیاسی

آیا کرونا موجب تسریع در برنامه‌های بن‌سلمان در نشستن بر تخت پادشاهی خواهد شد؟

اقدامات امنیتی و تدابیر پیشگیرانه در سراسر عربستان تحت شعار مبارزه با کرونا ادامه دارد، اقداماتی که چه بسا پشت پرده آن اهداف دیگری نیز توسط نظام حاکم دنبال می‌شود.

میدل ایست نیوز: اقدامات امنیتی و تدابیر پیشگیرانه در سراسر عربستان تحت شعار مبارزه با کرونا ادامه دارد، اقداماتی که چه بسا پشت پرده آن اهداف دیگری نیز توسط نظام حاکم دنبال می‌شود.

مقامات سعودی در پی شیوع کرونا دست به اقدامات غیر طبیعی مانند ممنوعیت آمد و شد 24 ساعته در شهرهای مختلف عربستان از جمله، ریاض، تبوک، الدمام، الظهران، الهفوف، جده، طائف، قطیف و الخبر زده است.

موج بازداشت‌ها

بسیاری از کارشناسان و ناظران نسبت به تدابیر پیشگیرانه سعودی تردید دارند و معتقدند پشت پرده این اقدامات، اهداف دیگری نهفته است، ناظران برای اثبات ادعای خود به موج بازداشت‌های مخالفین بن سلمان همزمان با تدابیر مذکور برای مبارزه با کرونا استشهاد می کنند.

ولیعهد سعودی همچنین طی هفته‌های اخیر دست به بازداشت شماری از اعضای ارشد خاندان سلطنتی به اتهام ارتباط با طرف‌های خارجی برای انجام کودتا علیه خود زده است، افراد مذکور پیشتر مخالفت‌هایی با سیاست‌های بن سلمان داشته اند.

ترتیبات امنیتی

اقدامات و تدابیر پیشگیرانه جاری این فرصت را برای دستگاه‌های امنیتی می گذارد که ممنوعیت آمد و شد و کنترل بر مناطق مختلف به ویژه بر استان القطیف با اکثریت شیعی و ریاض به عنوان پایتخت عربستان را تشدید کنند.

ممنوعیت یاد شده در شهرها و مناطق راهبردی همچنین این امکان را به نیروهای سعودی تحت رهبری بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان می دهد که به راحتی دست به تحرک زده و اقداماتی را علیه مخالفان ولیعهد به منصه اجرا در آورند.

در همین ارتباط، مجتهد افشاگر معروف سعودی تاکید کرده است بسیاری از گام‌های مذکور ارتباطی با کرونا ندارد و مربوط به مباحث امنیتی می شود، کرونا این بهانه منطقی را به بن سلمان داده است تا حرکت مخالفان را با قرار دادن آنها در قرنطینه بهداشتی محدود کند.

انتقال قدرت

گزارش‌های غربی سناریوی دیگری را در قالب برنامه بهره‌برداری سیاسی از ویروس کرونا مطرح می‌کنند که مربوط به صحنه سیاسی عربستان، نحوه انتقال قدرت و تضمین انتقال روان آن می شود.

طبق اظهارات مجتهد، بن سلمان در نظر دارد بیانیه کناره‌گیری پدر خود ار تخت پادشاهی و نشستن خود بر اریکه قدرت را اعلام کند، این امر بیانگر وضعیت فوق العاده امنیتی، اعمال منع آمد و شد 24 ساعت است.

این اظهارات مجتهد، تقویت‌کننده گزارش پیشین میدل ایست آی درباره تمایل بن سلمان در انتقال قدرت به هنگام زنده بودن ملک سلمان است تا این چنین از مشروعیت وی در انتقال روان قدرت بدون بروز مخالفت قابل توجه است.

ولیعهد سعودی همچنین نگران آن است که در صورت شکست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در انتخابات ریاست جمهوری، حمایت این حامی اصلی خود را از دست بدهد به ویژه آنکه بحران شیوع کرونا، اعتبار ترامپ را در داخل امریکا تحت الشعاع قرار داده است.

در نتیجه برخی از ناظران معتقدند که بن سلمان احتمالا می خواهد در سایه حضور ترامپ در کاخ سفید و سرگرم بودن همه کشورهای جهان به بحران ناشی از شیوع کرونا در فرایند انتقال قدرت و برنامه خود برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان تسریع دهد.

از طريق
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا