خبر اولسیاسی

«الزرفی»: به هیچ وجه اجماع نیروهای سیاسی شیعی را نخواهم شکست/ می توان از نزاع ایران و امریکا به نفع عراق استفاده کرد

الزرفی تأکید کرد که به هیچ وجه اجماع نیروهای سیاسی شیعی را نخواهد شکست حتی اگر این به معنای رأی اعتماد نگرفتن دولتش باشد.

میدل ایست نیوز: «عدنان الزرفی»، مأمور تشکیل کابینه عراق، در یک مصاحبه تلویزیونی درباره برنامه دولت خود و کابینه اش سخن گفت.

الزرفی سه‌شنبه شب (7 آوریل) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الشرقیه» گفت که پایبند به قانون است و کسی نمی‌تواند او را وادار به قانون‌شکنی کند و افزود که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس ترجیح می‌دهند که وی با موفقیت دولت را تشکیل دهد.

وی تأکید کرد که به سران تشکل‌های سیاسی احترام می گذارد و خود بخشی از روند سیاسی کشور است و هیچ مسئله‌ای با سران سیاسی ندارد و می‌کوشد که نیروهای اجتماعی و طیف‌های جامعه عراق را در دولت شریک سازد.

الزرفی تأکید کرد که به هیچ وجه اجماع نیروهای سیاسی شیعی را نخواهد شکست حتی اگر این به معنای رأی اعتماد نگرفتن دولتش باشد و افزود که برای دست یافتن به مأموریت تشکیل کابینه از حمایت و تمایل نیروهای سیاسی برخوردار بوده است.

او اخبار منتشرشده درباره پیشنهاد تعیین وی به یک منصب بلندپایه مانند وزارت خارجه یا وزارت کشور در دولت آینده درصورت انصرافش را رد کرد و گفت که چنین پیشنهادهایی باعث نخواهد شد که او از این سمت کناره‌گیری کند.

وی گفت که درباره برنامه دولت خود بررسی‌های دقیقی انجام داده و محور برنامه‌اش را اقتصاد قرار داده است چون معتقد است که می‌تواند در کنار دیگر نیروهای شریک در دولت بخش اقتصادی کشور را تقویت کند.

الزرفی افزود که بحران‌ها در عراق تبدیل به فاجعه شده و کشور نیازمند افرادی شاخص است که بتوانند با جدیت و به صورت حرفه‌ای مشکلات کشور را حل کنند و تأکید کرد که مشکل عراق مشکلی اداری و اجرایی است و سیاسی و لازمه اجرای درست اقتدار نخست‌وزیر است.

او تأکید کرد که برنامه‌ای برای فعالیت خود در مقام نخست‌وزیر ریخته که شامل 14 ساعت کار در روز در دو شیفت می‌شود، از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر و از 8 عصر تا 2 نیمه شب و افزود که قبلا در زمان استانداری نجف اشرف طبق همین برنامه عمل می کرده است و تأکید کرد که وزیری که نتواند با این برنامه همراهی کند کنار گذاشته می‌شود.

الزرفی گفت که لازمه مشکلات عراق به میدان آمدن فردی خارج از بحران است و افزود که خودش شخصیتی است که به نزاع ایران و امریکا وابستگی ندارد و تأکید کرد که می‌توان با سیاستی درست از این نزاع به نفع عراق استفاده کرد.

او درباره حضور نیروهای امریکایی در عراق گفت که امریکایی‌ها دوستان و متحدان عراق هستند و برای آزادی عراق از چنگ داعش فداکاری کرده‌اند و افزود که تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از اصلی‌ترین اولویت‌های وی است و تحرکات در این باره آغاز شده و نیروهای امریکایی تاکنون 8 پایگاه را تحویل داده اند.

او مشکل امنیتی عراق را وجود نیروهای نظامی متنوع خارج از چارچوب‌های سلطه دولت دانست و گفت که باید دست به یک بازسازی ساختاری زد و لزومی به رویارویی نظامی در این باره نیست.

الزرفی همچنین از نهایی شدن ترکیب کابینه‌اش خبر داد و گفت که برای انتخاب وزرا با هیچ نیروی سیاسی مذاکره نکرده و به همه نیروهای سیاسی گفته که کابینه‌ای متشکل از چهره‌های حرفه‌ای و تکنوکرات از داخل وزارتخانه‌ها تشکیل خواهد داد که بازتاب‌دهنده ملت عراق باشد.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا