سرخط خبرهاسیاسی

رئیس شورای عالی قضایی عراق: ماموریت‌دهی به الکاظمی بر خلاف الزرفی با اصول قانون اساسی همخوانی دارد

«فائق الزیدان» تاکید کرد معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان نامزد نخست‌وزیری با اصول قانون اساسی انطباق دارد.

میدل ایست نیوز: «فائق الزیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق تاکید کرد معرفی «مصطفی الکاظمی»، به عنوان نامزد نخست‌وزیری با اصول قانون اساسی انطباق دارد.

در بیانیه رئیس شورای عالی قضایی عراق آمده است:

رئیس جمهوری در تاریخ 9 آوریل دستوری صادر کرد و به موجب آن،مصطفی الکاظمی، نامزد فراکسیون اکثریت پارلمانی را مامور تشکیل دولت جدید کرد که این اقدام با استناد به ماده 76 قانون اساسی مصوب سال 2005 عراق انجام شد و با اصول قانون اساسی همخوانی دارد، اصولی که بر اقدامات لازم الاجرا از سوی رئیس جمهوری در ماموریت‌دهی به نامزد نخست‌وزیری تصریح دارد.

الزیدان افزود: رئیس جمهوری هنگامی که بر درج عبارت «نامزد فراکسیون اکثریت» در حکم نخست‌وزیری الکاظمی تاکید کرد، کار خوبی انجام داد به طوری که نمایندگان فراکسیون‌های مذکور به موجب برگه امضاء شده از سوی خود برای تاکید بر حق انحصاری خود در معرفی نامزد نخست‌وزیری در جلسه مذکور حضور داشتند.

رئیس شورای عالی قضایی ادامه داد: قطعا این فراکسیون‌های سیاسی در میان خود فراکسیون اکثریت را نیز به همراه داشتند، فراکسیونی که به موجب ماده 76 قانون اساسی فارغ از اینکه فراکسیون اکثریت کدام گروه است، مسئولیت معرفی نامزد نخست وزیری را برعهده دارد زیرا برگه معرفی الکاظمی توسط همه گروه‌های مندرج در فراکسیون‌ اکثریت مورد امضا واقع شد، فراکسیونی که صاحب حق انحصاری در پیشنهاد نخست وزیری است.

وی اظهار داشت: با اقدام مذکور، اشتباه قانونی در معرفی «عدنان الزرفی» به نخست وزیری که در تاریخ 16 مارس سال 2020 صورت گرفت، پشت سر گذاشته شد به طوری که در تاریخ یاد شده، رئیس جمهوری با استناد به بند پنجم ماده 76 قانون اساسی بدون ذکر نام فراکسیونی معین، اقدام به معرفی الزرفی کرده بود.

رئیس شورای عالی قضایی در پایان اظهار داشت: از همین رو، ماموریت‌دهی به مصطفی الکاظمی به موجب حکم ریاست جمهوری در تاریخ 9 آوریل 2020، بازگشت به روند صحیح قانونی محسوب می شود، روندی که به موجب احکام ماده 76 قانونی اساسی مصوب سال 2005 لازم الاجراست.

همچنین بخوانید

کشیده شدن اختلافات بر سر انتخاب نامزد نخست‌وزيری به دستگاه قضایی عراق

 

 

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا