سرخط خبرهاسیاسی

کارشناس حقوقی: «مصطفی الکاظمی»، آخرین نامزد قانونی برای تشکیل دولت است که با ناکامی وی پارلمان منحل و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد

یک کارشناس حقوقی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق را آخرین نامزد قانونی نخست وزیری عراق بر اساس ماده 76 قانون اساسی به حساب آورد.

میدل ایست نیوز: «علی التمیمی»، کارشناس حقوقی، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق را آخرین نامزد قانونی نخست وزیری عراق بر اساس ماده 76 قانون اساسی می داند.

وی بیان کرد در صورتی که الکاظمی نیز در تشکیل دولت ناکام بماند، رئیس جمهوری پارلمان را منحل و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد کرد.

التمیمی در گفت وگویی با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: «ماده 76 قانونی اساسی به رئیس جمهوری این اختیار را داده که سه بار شخصی را برای تشکیل دولت مامور کند که در صورت ناکامی شخص اول می تواند شخص دوم را مامور کند و در صورت ناکامی شخص دوم نیز نفر سوم را مامور این کار می کند.»

وی افزود: «الکاظمی بر اساس ماده 76 قانون اساسی آخرین فرصت قانونی برای تشکیل دولت به شمار می آید و 30 روز فرصت دارد کابینه وزرا و شیوه نامه دولت خود را تقدیم پارلمان کند.»

وی اشاره کرد که در صورت ناکامی الکاظمی در تشکیل دولت، رئیس جمهوری فرصت دیگری برای مامور کردن سایر اشخاص به نخست وزیری ندارد.

این کارشناس حقوقی در پایان توضیح داد در صورتی که الکاظمی در تشکیل دولت ناکام بماند، رئیس جمهور اقدام به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام طی 60 روز خواهد کرد.

مصطفی الکاظمی سومین نامزد نخست وزیری عراق پس از ناکامی «محمد توفیق علاوی»، نامزد اول نخست وزیری عراق و پس از کناره گیری «عدنان الزرفی»، نامزد دوم نخست وزیری که توسط برهم صالح و بدون در نظر گرفتن رای اکثریت فراکسیون های شیعه پارلمان انتخاب شده بود، مامور تشکیل دولت و کابینه وزرای دولت جدید شد.

منبع
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا