خبر اولسیاسی

ایران پیشنهاد خروج نیروهای امریکایی از عراق در دو سال دیگر را رد کرد

ایران از مدت‌ها قبل از بحث‌های داغ درون دولت امریکا درباره وضعیت نیروهای امریکایی در عراق و اختلاف شدید میان اظهارات اسپر و واقعیت‌های جاری در کاخ سفید مطلع است.

میدل ایست نیوز: با توجه به آمادگی ایران برای استفاده از همه گزینه‌ها جهت خروج فوری نیروهای امریکایی از عراق، نگرانی امریکا از حمله‌ای گسترده در آینده نزدیک در عراق منطقی می‌نماید.

«مارک اسپر»، وزیر دفاع ایالات متحده، در ژانویه گذشته، در رد برداشت مقامات عراقی از نامه وی درباره خروج نیروهای امریکایی از عراق، گفت که مطلقا چنین تصمیمی درکار نیست.

اما به نظر می‌آید که این سخن چندان دقیق نباشد. «محمد توفیق علاوی»، نخست‌وزیر ناکام در تشکیل دولت عراق، تأکید می‌کند که امریکا برنامه خروج نیروهایش از عراق طی دو سال آینده را دارد.

علاوی در فوریه گذشته پس از مأمور شدنش به تشکیل کابینه در عراق، در دفتر خود در بغداد با «متیو تولر»، سفیر ایالات متحده در بغداد، دیدار و درباره آینده حضور نیروهای ائتلاف به فرماندهی ایالات متحده در این کشور گفت‌وگو کرد.

علاوی تأکید می‌کند که مقامات عراقی در این جلسه گفته‌اند که به شدت برای خروج نیروهایشان از عراق تحت فشار هستند و طی دو سال آینده این کار را خواهند کرد، و می‌افزاید که پس از شنیدن این سخنان پیشنهاد مذاکره و امضای تفاهم‌نامه رسمی برای خروج پس از دو سال را مطرح کرده است.

به گفته علاوی، امریکایی‌ها از این پیشنهاد استقبال کردند اما آن را مشروط به روشن شدن موضع ایران در این باره دانستند. او می‌گوید که در دیدار با «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد، این موضوع را با وی در میان نهاده و بعدتر از مقامات ایرانی این پیغام را شنیده که مصوبه مجلس عراق درباره خروج فوری این نیروهاست و باید همین الان از عراق خارج شوند.

وزارت خارجه امریکا این موضوع را «بحث‌های خاص دیپلماتیک» خواند و درخواست «ایندیپندنت» برای توضیح در این باره را رد کرد. همچنین سفارت ایران در لندن و «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخواست «ایندیپندنت» برای توضیح را بی پاسخ گذاشتند.

اما علاوی تأکید می‌کند که ایران از مدت‌ها قبل از بحث‌های داغ درون دولت امریکا درباره وضعیت نیروهای امریکایی در عراق و اختلاف شدید میان اظهارات اسپر و واقعیت‌های جاری در کاخ سفید مطلع است.

او می‌گوید که نارضایتی‌ها از عملکرد دولت ترامپ در مبارزه با شیوع ویروس کرونا هم باعث می‌شود که ایران بتواند فشارهای خود برای اخراج امریکا از عراق را افزایش دهد.

با این همه خروج نیروهای امریکایی از عراق مایه نگرانی شدیدی برای کردها و اهل سنت در این کشور است. آنها حضور نیروهای ائتلاف را تضمینی دربرابر تروریست‌های داعش و همچنین عامل تعادل سیاسی میان طیف‌های جامعه عراق می دانند.

به گفته علاوی کردها آماده بودند که در صورت پافشاری بغداد برای خروج امریکایی‌ها از عراق، پایگاه‌های بیشتری را در اقلیم کردستان در اختیار آنها گذارند.

او می‌افزاید که چنین چیزی به معنای «دوپارگی سیاسی ابدی» در عراق است.

با این همه، در حال حاضر به نظر می آید که در نزاع بر سر ماندن یا رفتن نیروهای امریکایی، ایران دست بالا را دارد.

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا