اجتماعیخبر اولسیاسی

رقابت شدید «فیسبوکی» ایران و امریکا در عراق

حدود 40 صفحه عراقی در فیسبوک بیش از 20 میلیون دنبال‌کننده عراقی دارد که تقریبا همه آنها از حمایت مستقیم خارجی، اکثرا امریکایی یا ایرانی، برخوردار است.

میدل ایست نیوز: نزاع ایران و امریکا در عراق از ابعاد سیاسی و امنیتی و اقتصادی هم فراتر رفته و گزارش‌های «واحد رصد» دفتر امنیت ملی عراق از تشکیل ده‌ها صفحه در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص «فیسبوک» با صدها هزار دنبال‌کننده عراقی خبر می‌دهد.

براساس این گزارش‌ها، این صفحات مشغول تولید محتواهای خاص خود در قالب عکس و ویدئو و پیام‌های خبری است و گاه خبرنگارانی هم دارد.

برخی از صفحه‌ها به‌روشنی دربرابر نفوذ ایران در عراق جبهه می‌گیرد و به موارد فساد و ناکامی در نهادهای دولتی و همچنین مقایسه وضعیت عراق با کشورهای دیگر از جمله کشورهای خلیج می‌پردازند. تمرکز بر آشوب حمل سلاح و فعالیت‌‌های خودسرانه گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین داستان‌هایی درباره اتحاد جامعه عراق و مبارزه با فرقه‌گرایی نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه این صفحه‌هاست.

دربرابر، صفحات دیگری وجود دارد با تمایلاتی کاملا برعکس که گفتمان ایران در عراق را تبلیغ می‌کند و از «سلحشوری»های حشد و «محور مقاومت» و «جنایات» اشغالگران امریکایی در 17 سال گذشته سخن می‌گوید و گفتمان اصلی حاکم برآن در تحلیل تحولات عراق «نظریه توطئه» است.

یک مقام بلندپایه در دفتر مشاور امنیت ملی عراق، که اخیر واحد رصد را بررسی بررسی و زیر نظر داشتن صفحات پربازدید در شبکه‌های اجتماعی تأسیس کرده گفته که بسیاری از این صفحات موفق عمل کرده‌اند و اقبال به آنها از بسیاری شبکه‌های ماهواره‌ای داخلی و خبرگزاری‌ها بیشتر است.

او گفت که حدود 40 صفحه عراقی در فیسبوک بیش از 20 میلیون دنبال‌کننده عراقی دارد که تقریبا همه آنها از حمایت مستقیم خارجی، اکثرا امریکایی یا ایرانی، برخوردار است.

این مقام گفت که بازدیدکنندگان یک صفحه در یک روز معادل بینندگان دو شبکه ماهواره ای عراقی و بیش از 3 شبکه خبری است که اموال فراوانی صرف آنها می‌شود.

به گفته این مقام، نیروهای سیاسی و احزاب نیز متوجه اهمیت این صفحات در شبکه‌های اجتماعی شده‌اند و می‌کوشند از طریق همین شبکه‌ها با پایگاه‌های مردمی خود رابطه برقرار کنند.

این مقام تأکید کرد که رقابت ایران و امریکا بر سر نفوذ در عراق از شبکه‌های ماهواره‌ای و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی که هزینه‌های بسیار داشت به شبکه‌های اجتماعی و به‌طور خاص فیسبوک منتقل شده است.

وی افزود که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این صفحات در شبکه‌های اجتماعی با چنان تولید محتوایی همراه است که امکان ندارد بتوانیم دست‌اندارکاران آنها را افراد آماتور یا فعالان معمولی شبکه‌های اجتماعی بدانیم.

او این نکته را یادآور شد که فیسبوک یکی از اصلی‌ترین موتور محرک‌های تظاهرات عراق و ابزار فشاری بود که بارها موجی ایجاد کرد که باعث شد مقامات عراقی دربرابر آن موضع بگیرند و از خود دفاع کنند.

«سالم مشکور»، عضو سازمان رسانه و ارتباطات عراق، نهاد رسمی دولتی که به بخش رسانه و اطلاع‌رسانی در عراق مربوط می‌شود، گفت که فیسبوک ماه‌هاست که میدان نزاع سیاسی نیابتی شده است و محورهای اصلی این نزاع ایران و امریکا هستند.

او گفت که عراق قانونی برای جرایم سایبری ندارد که در آن تحریک افکار عمومی کنترل شود و باید چنین قانونی تدوین کرد تا حملات سایبری علیه افراد و همچنین تعرض به باورها کنترل و درصورت لزوم با آن برخورد شود و به افراد اجازه سوءاستفاده از آزادی بیان برای حمله به باورهای دیگران داده نشود.

او گفت که این قوانین به معنای محدودکردن آزادی بیان نیست، بلکه آن را تقویت می‌کند و به آن نظام می دهد، به خصوص در شرایط که شبکه‌های اجتماعی در عراق به سطح بالایی از حملات تند و سرکوبگرانه رسیده است.

«علاء سکر»، عضو کمیته ارتباطات و رسانه مجلس عراق، گفت که فضای رسانه‌ای در عراق از سطح بالایی از آزادی بیان برخوردار است و مجلس نیز از این آزادی بیان حمایت می‌کند، اما این فضا نباید تبدیل به میدان درگیری میان گروه‌های متنازع بین‌المللی شود.

او گفت که پیش‌نویس قانون جرایم سایبری که تاکنون چند بار در مجلس قرائت شده مورد رضایت برخی گروه‌های سیاسی نبوده و در روند تصویب آن کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد چون این گروه‌ها نگران بستن اجباری‌ دهان‌ها هستند.

وی افزود که تردیدی نیست که باید با درنظر گرفتن منافع ملی فضای سایبری کشور را کنترل کرد و مانع از آشوب و آشفتگی در آن شد.

منبع
العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا