خبر اولسیاسی

«برهم صالح»: ازسرگیری سفر زائران ایرانی منوط به تصمیم نهادهای بهداشتی است/ «مصطفی الکاظمی» روزنامه نگار هوشمندی است که تقریبا از اجماع ملی برخوردار است

رئیس‌جمهور عراق، در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» به اقدامات عراق در مهار ویروس کرونا و آینده روابط عراق و ایالات متحده پرداخت.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» به اقدامات عراق در مهار ویروس کرونا و آینده روابط عراق و ایالات متحده پرداخت.

او در مصاحبه با «کریستین امانپور»، درباره اقدامات دولت عراق دربرابر شیوع ویروس کرونا گفت که تردیدی نیست که ویروس کرونا یک چالش بزرگ است و برای عراق چیزی بیش از چالش است چون  زیرساخت‌های بهداشتی عراق در وضعیت مناسبی نیست اما عراق با همکاری سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی دست به اقداماتی فوری ازجمله بستن مرزها و محدودیت تردد زد و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات باعث مهار بیماری شود.

وی افزود که این محدودیت‌ها باید تا چند هفته دیگر نیز ادامه یابد اما پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن بسیار بزرگ خواهد بود و هرچند باید به کادر بهداشتی عراق افتخار کرد و از اقدامات آنان تقدیر و تشکر کرد.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این سؤال که با توجه به همسایگی عراق با ایران و ترکیه و با توجه به فرسودگی شدید زیرساخت‌های بهداشتی عراق، بدترین سناریویی که تصور می‌کند چیست، گفت که تردیدی نیست که امکانات بهداشتی عراق بسیار محدود است و عراق تمرکز خود را بر بستن مرزها و ممنوع کردن تردد گذاشته و این اقدامات چنانکه سازمان بهداشتی جهانی هم تأیید کرده بسیار مفید بوده است.

او افزود که باید به این نکته توجه داشت که تجمعات مذهبی و نماز جماعت‌ها متوقف شده و آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعه حمایتی قاطع از محدودیت‌های اعمال شده انجام داد و مردم را به همکاری با نهادهای بهداشتی فراخواند و آن را مسئولیتی دینی خواند.

برهم صالح گفت که بدون آنکه بخواهد مشکل را کوچک جلوه دهد چون می‌داند که هنوز در آغاز بحران هستیم اما با توجه به اقدامات انجام شده و تلاش‌های کادرهای درمانی می توان تا حد زیادی خوشبین بود.

او در پاسخ به این سؤال که ایران روز گذشته موضوع ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق را مطرح کرده و آیا عراق با چنین چیزی موافق است یا نه، گفت که این موضوعی است که نهادهای بهداشتی باید درباره آن تصمیم بگیرند و افزود که امروز با وزیر بهداشت دیدار کرده و شرایط کنونی ایجاب می‌کند عراق به‌شدت احتیاط‌آمیز عمل کند و پیش از هر تصمیمی واقعیت‌ها و اوضاع را کاملا در نظر بگیرد.

وی افزود که فشارهای بسیاری در این باره وجود دارد اما مراجع شیعه در نجف خواستار اطمینان از وضعیت هستند چون این یک موضوع صرفا بهداشتی نیست.

او درپاسخ به سؤالی درباره به تردیدهای مطرح شده درباره آمارهای رسمی عراق که باعث تعلیق فعالیت خبرگزاری رویترز شده، گفت بی تردید اطلاعات دقیق باعث بهبود عملکرد نهادهای درمانی در مهار کرونا می‌شود اما سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده که شواهدی برای اشتباه بودن این آمار وجود ندارد و افزود که حکم صادرشده برای رویترز تصمیمی مورد احترام است چون نهادی مستقل و غیر دولتی آن را صادر کرده است اما تأکید کرد که تلاش می‌کند در این حکم تجدید نظر شود هرچند سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده‌اند که آمار رویترز دقیق نبوده و این آمار باعث نگرانی مردم می‌شود.

برهم صالح در پاسخ به سؤالی درباره اینکه سال جدید میلادی سالی پر از حوادث در روابط عراق و امریکا بوده و فکر می‌کند که این وضعیت به کجا بینجامد، گفت که عراق در برابر چالش‌های بسیار ویژه‌ای است که شامل بحران سیاسی و استعفای دولت می‌شود و افزود که مأمور تشکیل کابینه روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر بوده و در این عرصه بسیار شناخته‌شده است و خاطرنشان کرد که در خاورمیانه وقتی صحبت از رئیس اداره اطلاعات می‌شود تصورات خاصی شکل می‌گیرد اما مصطفی الکاظمی از نوعی دیگر است و افزود که ترجیح می‌دهد او را یک روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر بخواند.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که یک موضوع مهم بسیار دیگر روند انتقال قدرت است که تاکنون با مشکل مواجه شده اما ابراز امیدواری کرد که این بار دولت جدید بتواند شکل بگیرد چون تقریبا اجماع ملی و حمایت بین‌المللی درباره مصطفی الکاظمی شکل گرفته است.

وی افزود که قرار است مذاکرات راهبردی با ایالات متحده آغاز شود و افزود که امریکا از سال 2003 اهمیت بسیاری در تحولات عراق داشته و باید روابط دو کشور در وضعیت مناسبی قرار گیرد و باید چارچوبی راهبردی در این باره شکل گیرد که شامل آینده حضور نیروهای خارجی در عراق نیز می‌شود.

او ابراز اطمینان کرد که با تشکیل دولت جدید گفت‌وگوهای بسیار خوبی با ایالات متحده صورت خواهد گرفت و تأکید کرد که باید به نکته بسیار مهمی توجه کرد و آن اینکه عامل اصلی بی ثباتی عراق و مشکلات آن پس از 2003، نداشتن استقلال کامل و حاکمیت ارضی کامل بوده است و این وضعیت باعث شده که نتواند روابطی متعادل با همسایگان و جامعه بین‌المللی براساس حاکمیت ارضی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تیمی که مسئولیت مذاکره ازجانب عراق را برعهده می‌گیرد برای برقراری روابط راهبردی عراق با ایالات متحده و اروپا و همسایگان عراق بسیار مهم باشد و افزود که عراق دهه‌هاست که مشکلات سختی را تجربه کرده و اکنون نیازمند آسایش است و افزود که ثبات عراق نقش مهمی در آرامش خاورمیانه خواهد داشت.

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا