خبر اولسیاسی

تلاش برای شکل گیری ائتلافی تازه در میان اهل سنت عراق/ نزاع بر سر رهبری سیاسی یا تلاش برای کسب مقام؟

این ائتلاف درصورت تشکیل شدن رقیب جدی ائتلاف «القوی العراقیه»، به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، خواهد بود.

میدل ایست نیوز: هم‌زمان با تحرکات گسترده سیاسی در عراق جهت تشکل دولت جدید، منابع سیاسی عراقی خبر می‌دهند که طی چند روز آینده ائتلاف تازه‌ای به نام «ائتلاف مناطق آزادشده » (المناطق المحررة) متشکل از 20 نماینده مجلس از استان‌های آزادشده از چنگ داعش اعلام موجودیت خواهد کرد.

به گفته ناظران این ائتلاف درصورت تشکیل شدن رقیب جدی ائتلاف «القوی العراقیه»، به ریاست «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، خواهد بود.

این ائتلاف که مانند دیگر تشکل‌های سیاسی عراقی در آن ابعاد فرقه‌ای یا منطقه‌ای لحاظ شده تلاشی برای توقف پروژه سیاسی محمد الحلبوسی جهت افزایش محبوبیت وی در استان‌های سنی نشین شمالی و غربی عراق با هدف انحصار نمایندگی اهل سنت در ائتلاف به رهبری وی است.

منابع سیاسی نزدیک به ائتلاف جدید که فعلا نام «مناطق آزادشده» گرفته (در اشاره به مناطق آزادشده ازچنگ گروه تروریستی داعش میان سال‌های 2014-2017) تأکید کرده‌اند که در روزهای گذشته 3 جلسه در این باره برگزار شده و گروهی از چهره‌های شاخص سیاسی و نمایندگان و وزرای سابق و فعلی حاضر به پیوستن به آن شده‌اند.

به گفته این منابع، این تشکل‌ سیاسی می کوشد به نیرویی اثرگذار در مناطق سنی‌نشین تبدیل شود و مطالبات ساکنان این مناطق را نمایندگی کند که از همه مهم‌تر بازگشت آوارگان و تعیین تکلیف ربوده‌شدگان توسط گروه‌های شبه نظامی و نیز جبران خسارت‌های آسیب‌دیدگان از جنگ و بازسازی مناطق جنگ‌زده می‌شود.

«یحیی المحمدی»، عضو ائتلاف القوی الوطنیه، تأکید می‌کند که شکل گیری ائتلاف‌ها و احزاب تازه موضوعی طبیعی است اما ائتلاف الوطنیه به لحاظ کمی و کیفی تأثیرگذارترین تشکل سیاسی اهل سنت است و «محمد الحلبوسی» در حال حاضر شاخص‌ترین رهبر سیاسی اهل سنت با عملکردی مثبت است.

وی افزود که به نظر می‌آید ائتلاف جدید هم بیشتر با هدف کسب پست و مقام  در دولت «مصطفی الکاظمی» شکل گرفته باشد و افزود که همه دنبال پست و مقام و نفوذ هستند.

«حامد المطلک»، از دیگر سران سیاسی اهل سنت، نیز تأکید کرد که باید صبر کرد و دید که ائتلاف جدید چه رویکردی را پیشه می‌کند و تا چه در پی پست و مقام است.

او گفت که شکل‌گیری محوری که منافع ملی را دنبال کند و نه منافع شخصی و حزبی را موضوعی است که از سال 2003 تاکنون در عراق رخ نداده و عامل وضعیت سیاسی‌ای است که در کشور می‌بینیم.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا