سرخط خبرها

رئیس فراکسیون فتح پارلمان عراق: گروهی مشورتی برای کمک و مشورت به «مصطفی الکاظمی تشکیل می شود/ انحصار سلاح در دست دولت در گرو خروج نیروهای خارجی از خاک عراق است

رئیس فراکسیون فتح پارلمان ضمن اعلام خبر تشکیل گروه مشورتی به نمایندگی از فراکسیون های سیاسی برای کمک و مشورت به «مصطفی الکاظمی»، در بررسی اسامی وزاری کابینه و برنامه دولت، شروط انحصار سلاح در دست دولت و طرف های عامل حمله به پایگاه های نظامی را مشخص کرد.

میدل ایست نیوز: «محمد الغبان»، رئیس فراکسیون فتح پارلمان، ضمن اعلام خبر تشکیل گروه مشورتی به نمایندگی از فراکسیون های سیاسی برای کمک و مشورت به «مصطفی الکاظمی»، در بررسی اسامی وزاری کابینه و برنامه دولت، شروط انحصار سلاح در دست دولت و طرف های عامل حمله به پایگاه های نظامی را مشخص کرد.

وی در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، گفت که فراکسیون های سیاسی بر سر تشکیل گروه مشورتی برای تسریع در رسیدن توافق بر سر اسامی کابینه وزرای دولت و بررسی کارنامه آنها برای تضمین موفقیت در برگزاری جلسه فوق العاده رای اعتماد و عدم تکرار اتفاقاتی که برای «محمد توفیق علاوی» افتاد، به توافق رسیدند.

وی افزود که کابینه الکاظمی را افرادی مستقل، پاکدست، شایسته و مقامات سیاسی که در راس کار نیستند و دید روشنی برای اداره کشور دارند، تشکیل خواهند داد.

الغبان اشاره کرد که فراکسیون های سیاسی تلاش می کنند تا با توجه به وضعیت کنونی و سختی برگزاری جلسه رای اعتماد در ماه رمضان، این جلسه را تا قبل از آغاز ماه رمضان تشکیل دهند و به دولت الکاظمی رای اعتماد بدهند.

وی در خصوص برگزاری انتخابات پیش از موعد، از توافق با الکاظمی برای برگزاری این انتخابات با آماده سازی همه شرایط مناسب به صورتی که بی طرفی و شفافیت آن را تضمین می کند در مدت حداکثر یک سال، خبر داد.

رئیس فراکسیون فتح با اشاره به تعهد الکاظمی برای اجرای مصوبه پارلمان در خصوص اخراج نیروهای خارجی، بیان کرد که انحصار سلاح در دست دولت در گرو خروج نیروهای خارجی از عراق است.

وی تصریح کرد تا زمانی که دلیل حمل سلاح که همان حضور نیروهای خارجی در کشور است وجود دارد نمی توان از گروه هایی که شعار مقاومت را دارند سلاح را گرفت.

الغبان افزود که پس از خروج نیروهای خارجی دولت خواهد توانست سلاح موجود در دست طرف های مختلف از جمله عشائر و نیروهای پیشمرگه را جمع کند.

الغبان در خصوص مامور شدن «عدنان الزرفی» و موضع ائتلاف فتح اشاره کرد که این ائتلاف از ابتدا نسبت به سلب حق فراکسیون اکثریت و انتخاب نامزد نخست وزیری توسط رئیس جمهور اعتراض داشت علاوه بر اینکه الزرفی نیز مخالف خروج نیروهای خارجی از عراق بود.

وی توضیح داد که ائتلاف فتح در تصمیم خود متحد است و معیارهای مشخصی برای حمایت از نخست وزیر از جمله: حفظ تعادل در روابط بین المللی و منطقه ای و احترام متقابل و عدم تجاوز و دشمنی عراق با دیگران داریم.

وی در خصوص هدف قرار دادن پایگاه های نظامی یا سفارت کشورهای خارجی ضمن محکومیت اعمال این چنینی علیه نیروهای ائتلاف بین المللی که با موافقت دولت عراق در این کشور حضور دارند، و اشاره کرد که عاملانی که در این عملیات ها دست دارند به نظر می رسد بقایای حزب بعث یا عناصر وابسته به گروه های داعش باشند.

الغبان در خصوص برخی نگرانی ها برای بازگشت داعش پس از خروج نیروهای ائتلاف بین المللی ضمن اشاره به نقش ضعیف این ائتلاف در جنگ با داعش و کمک های نظامی آمریکا به گروه های تروریستی، اعلام کرد که حشد الشعبی ضامن و قادر بر مقابله با هر خطر یا اقدام گروه های تروریستی است.

رئیس فراکسیون فتح در خصوص نامزدی «ابوفدک المحمداوی»، برای جانشینی ابومهدی المهندس گفت که حشد العشبی نهادی نظامی و تسلیم در برابر چارچوب های شیوه انتخاب نامزد و اوامر دیگر است و هیچ گروهی حق ندارد به تصمیم رئیس این سازمان یا فرمانده کل نیروهای مسلح اعتراض کند.

وی تاکید کرد که ابوفدک در حال حاضر با دستور «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد الشعبی، مسئولیت خود به عنوان نایب رئیس حشد العشبی را انجام می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا